În data de 27 aprilie a.c., Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a organizat conferința de presă cu tema „Noul Proiect de lege al Camerelor de Comerț din România – Catalogul Firmelor – promovare și internaţionalizare a companiilor românești”, având în vedere necesitatea actualizării Legii 335/2007 și importanța acesteia pentru dezvoltarea mediului de afaceri din România.
Una dintre modificările cuprinse în proiectul de lege are în vedere includerea tuturor antreprenorilor din România într-un catalog al firmelor cu scopul de a genera vizibilitate şi oportunităţi reale de promovare şi internaţionalizare, atât în mediul fizic cât şi în cel virtual – mai competitiv şi liber de barierele fizice şi geografice, gestionat de către camerele de comerţ, conform unor modele consacrate, testate şi valorificate corespunzător, la nivel european.
„Prin realizarea acestui catalog al firmelor ne propunem să realizăm o promovare reală a mediului de afaceri, cu cifre adevărate și, mai ales, cu identificarea exactă a domeniului de activitate de unde se realizează profit. Contribuția firmelor nu reprezintă o taxă. Este modul prin care mediul de afaceri se poate autopromova (…..). Trebuie să realizăm promovarea de investiții în România, în fiecare județ, acolo unde există o cameră de comerț, iar acest lucru costă. Sistemul Cameral din România nu se finanțează din bani de la bugetul de stat, ajungând în 2022 cel mai subfinanțat sistem cameral din Europa. Este momentul în care autoritățile trebuie să aleagă între dispariția camerelor de comerț din România sau redefinirea acestora ca instituții puternice care să atragă companiile într-un sistem competitiv și performant”, a declarat președintele CCIR, dl. Mihai Daraban.
De asemenea, CCIR susține certificarea de către camerele de comerţ a competenţelor administratorilor din cadrul companiilor, echivalentul deținerii unui paşaport de încredere, cu valabilitate pe plan global, în mediul fizic şi în cel online. Scopul introducerii acestui certificat de competență este de a creşte calitatea actului comercial, de a responsabiliza agenţii economici şi de a contribui la îmbunătăţirea şi dinamizarea activităţii economice. Certificarea de către camerele de comerț a competențelor administratorilor va consolida circuitul unor afaceri oneste și predictibile și va aduce valoare adăugată atât pentru stat cât și pentru antreprenori, în relațiile de afaceri pe care aceștia le dezvoltă. Concret, emiterea unui certificat de competență va echivala cu deținerea unui pașaport de încredere, cu valabilitate pe plan global, în mediul fizic și în cel online.
Un alt aspect abordat în proiectul de lege se referă la necesitatea relansării învățământului profesional dual prin realizarea unui proiect specific comun, în măsură să reflecte conjugarea tuturor acțiunilor factorilor și actorilor implicați, și care să fie orientat, cu prioritate, către pregătirea și gestionarea forței de muncă și adaptarea corespunzătoare a calificărilor la nevoile economiei reale. Obiectivul prioritar al camerelor de comerț este de a consolida sistemul educațional românesc, prin aprofundarea și valorizarea parteneriatului cu autoritățile publice cu responsabilități în implementarea sistemului de învățământ profesional dual, la nivel local, regional și național, pentru asigurarea cadrului necesar dezvoltării resursei umane conform cerințelor pieței muncii.
Totodată, CCIR propune o reglementare care privește relansarea diplomației economice și modalitățile de gestionare a situației camerelor bilaterale, având ca rezultat urmărit dezvoltarea și eficientizarea relațiilor economice interstatale din perspectiva dezvoltării internaționalizării mediului de afaceri, atragerea şi valorificarea investițiilor străine directe în România și, implicit, reducerea deficitului comercial.
Având în vedere cele prezentate, CCIA Timiș se raliază punctului de vedere exprimat de Camera Națională privind rolul important al camerelor de comerț în reprezentarea și promovarea intereselor mediului de afaceri românesc. „Astăzi, CCIR și Camerele județene sunt pregătite mai mult ca oricând să își asume și, în egală măsură, să li se recunoască în mod oficial rolul de interfață a mediului de afaceri în raport cu autoritățile prin descentralizarea unor atribuții din domenii specifice ale zonei publice, pe modelul altor state europene, vizând preluarea de către rețeaua camerală a sarcinilor referitoare la dezvoltarea și internaționalizarea afacerilor”, se arată în Expunerea de Motive pentru modificarea Legii 335/2007 a Camerelor de Comerț și Industrie din România, cu modificările și completările ulterioare.