Azi sărbătorim ziua unui număr de telefon. Să traiască, la mulți ani!

352

Cine nu a auzit de numărul de telefon deja devenit celebru 112? A intrat în viața cotidiană a tuturor și este bine să fie așa. Chiar și copiii mici ar trebui să știe ce este dar, în același timp, să fie educați devreme că nu este de joacă folosirea acestui număr. Azi 11 februarie se sărbătorește Ziua Europeană a Numărului de Urgenţă 112.

Ca orice cetățean cu respect de autorități am sunat la 112. O doamnă operatoare a întrebat cu repeziciune ce urgență am. Am liniștit-o că nu e ceva urgent și am felicitat-o de ziua lor. Poate a fost surprinsă că nu arde niciunde și nici nu sună cineva glumeț să le spună vorbe deșuchiate, cum se mai întâmplă uneori. Din păcate mai sunt și astfel de cazuri.

Ca să aflăm mai multe am fost îndrumat la un număr al unui purtător de cuvânt. Dar aici începe birocrația. Acest domn de la București (ce poate nu ar fi știut oricum să spună mare lucru despre județul Timiș, în cazul în care ar fi auzit că există așa ceva) nu răspunde la telefon. Ziua în amiaza mare, nu noaptea. La un alt număr de telefon măcar are instalată o căsuță vocală pentru a putea face o instructivă conversație cu un robot. E păcat de munca asiduă a atâtor oameni dedicați dacă un birocrat de la centru nu poate fi abordat nici pentru a fi felicitat. În condițiile în care munca dânsului este de a fi abordat!

România, printre statele Uniunii Europene cu cele mai bune performanţe în utilizarea numărului unic de urgenţă 112

Ţara noastră face parte dintre cele 5 state membre care reprezintă exemple de bună practică şi este una dintre puţinele ţări membre UE în care 112 este număr unic de urgenţă.

Eurobarometrele Comisiei Europene referitoare la numărul unic european de urgenţă 112 arată că România a făcut progrese remarcabile în administrarea şi dezvoltarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă şi se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale este organul central al statului care administrează, exploatează, întreţine şi dezvoltă Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU).

Statistica pe anul trecut realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 au fost primite şi tratate peste 14.600.440 apeluri.

Dintre acestea, 8.552.087 (58,57%) au fost false şi 6.048.353 (41,43%) reale. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 3.781.205 (60,28%), Poliţie – 1.364.808 (21,76%), ISU – SMURD – 933.62 (14,88%) şi Jandarmerie – 184.606 (2,94%).

Timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,94 secunde şi a fost înregistrat în cazul a 93,6% din totalul apelurilor, la care timpul de răspuns a fost sub 10 secunde, situându-se la nivelul performanţelor europene în materie.

Din punct de vedere al apelurilor false, judeţele Covasna, Mureş si Gorj ocupă primele locuri ca procent din din totalul apelurilor.

Pe luna ianuarie 2017, din totalul de 1.199.680 apeluri, 552.256 (46.03% ) au fost reale şi 647.424 (53.97%) false.
Ca urmare a constatărilor făcute de autorităţile statului, 15.847 de cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112 (anul 2016 şi ianuarie 2017). Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în Teleorman, Bucureşti şi Prahova.

În urma campaniilor de educare şi informare desfăşurate de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, numărul de apeluri false a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 30% şi se situează la circa 58 de procente, înscriindu-se în media înregistrată la nivel european.

Anul trecut, de Ziua 112, specialiştii STS au colaborat cu responsabilii pentru programele ERASMUS din toate centrele universitare şi au postat afişe în spaţiile publice din facultăţi iar studenţii au primit materiale de informare.

În contextul programului educaţional ”Şcoala altfel”, care s-a desfăşurat în vacanţa elevilor din luna aprilie 2016 (dar şi în alte date calendaristice), centrele de primire apeluri de urgenţă din Bucureşti şi din ţară au fost, din nou, gazdă pentru sute de copii şi părinţi dornici să se informeze cu privire la utilitatea şi corecta apelare a Numărului Unic 112.

În colaborare cu IGSU, SMURD, serviciile de ambulanţă şi inspectoratele şcolare judeţene, STS a fost partener în proiectul de educaţie medicală de prim-ajutor în şcoli din Bucureşti, Cluj şi Sibiu.

Vara trecută, pentru al şaselea an consecutiv, în Tabăra Năvodari, operatoarele Centrului de Primire Apeluri de Urgenţă Constanţa au desfăşurat activităţi de educare-informare 112.

Au fost realizate şi distribuite materiale informative cu privire la utilitatea şi corecta apelare a Numărului Unic 112 şi, în mod special, cu privire la existenţa şi modalitatea de utilizare a noului serviciu de anunţare a urgenţelor de către persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, înregistrate în SNUAU, prin mesaje scurte de tip SMS la numărul 113. Acestea au fost distribuite cetăţenilor în toată ţara.

STS a transmis comunicate şi informaţii de presă privind modul de funcţionare a Sistemului 112, statistici de apeluri, sancţiunile date pentru apelare abuzivă dar şi alte date publice solicitate de jurnalişti.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale continuă acţiunile de informare-educare pe tema 112, organizarea de vizite ale elevilor şi studenţilor în centrele de primire apeluri de urgenţă din Bucureşti şi din ţară, diseminarea de noi informaţii de interes public şi materiale de promovare, inclusiv prin intermediul reţelelor sociale.

Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991. În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) 112 a devenit operaţional în toată România. Începând cu anul 2008, 112 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.

Din luna octombrie 2014, prin SNUAU, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale sprijină programul de prevenire a tăierilor ilegale – pentru controlul provenienţei, circulaţiei şi comercializarii materialelor lemnoase intitulat “Radarul pădurilor”, prin punerea la dispoziţie a numărului 112, pentru semnalarea si verificarea înregistrării în baza de date a acestor tipuri de transporturi şi transmiterea celor neînregistrate către autorităţile cu competenţe în domeniu. De la darea în folosinţă au fost primite 40.534 de astfel de sesizări.

Din octombrie 2015, în România este funcţional serviciul de anunţare a urgenţelor prin SMS pentru persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, prin mesaje scurte la numărul 113, păstrând caracteristicile serviciului 112 de voce: gratuitate şi accesibilitate. Pentru a putea utiliza acest număr este obligatorie înscrierea în baza de date a Serviciului 112. Până acum, au fost validate ca şi înregistrate 2367 de persoane iar activitatea continuă. De la darea in folosinţă a facilitaţii SMS 113, au fost primite 94 solicitări.

Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje false la numărul 113 constituie contravenţii, iar faptele sunt sancţionate cu amendă de la 500 la 1000 de lei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.