Conectarea rețelei de gaze a României cu cea omologă din Serbia devine proiect de importanță națională, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern. Acesta este un proiect al Transgaz, operatorul Sistemului Național de Transport și este inclus și bugetat deja pentru următorii ani în planul de dezvoltare și investiții al companiei.
Conducta de transport gaze naturale în lungime totală de circa 86 km va traversa 11 unități administrativ-teritoriale de pe raza județului Timiș, respectiv orașul Recaș și comunele Remetea Mare, Giarmata, Pișchia, Sînandrei, Orțișoara, Satchinez, Biled, Șandra, Lenauheim și Comloșu Mare. Toată ideea din spatele proiectului este ca Serbia să capete acces la BRUA, „autostrada” gazului din această regiune a Europei. Pe aici vor trece gazele ce vor fi extrase din Marea Neagră, iar sârbii se vor alimenta, în parte, cu ele. Invers, prin Serbia vom putea aduce noi gaze din Turcia, Azerbaijan sau GNL decompresat și regazeificat de la terminalele Mediteranei.
Nu există încă o dimnesiune financiară a proiectului, acest lucru urmează a fi stabilit cu partea sârbă. Ce este clar este fiecare țară va construi partea sa de gazoduct, pe teritoriul său.
Odată ce se va fi concretizat conexiunea cu Serbia, România va fi conectată prin gazoducte cu toți vecinii. Cu Moldova, pe Iași – Ungheni, cu Ucraina prin Isaccea – Negru Vodă, cu Bulgaria prin aceeași Isaccea – Negru Vodă și Giurgiu – Ruse și cu Ungaria, prin Arad-Szeged. Toate aceste gazoducte sunt în sistem reverse flow, adică gazul poate circula în ambele sensuri.
La 14 octombrie 2010 a fost pusă în funcţiune conducta de interconectare gaze naturale România – Ungaria, între Staţia de Măsurare Gaze (SMG) Horia şi SMG Csanadpalota.
La 20 octombrie 2013 au fost finalizate lucrările la Staţia de Măsurare Gaze Giurgiu şi pe segmentul terestru de pe teritoriul României al conductei de interconectare dintre România şi Bulgaria pe direcţia Giurgiu – Ruse. După finalizarea subtraversării fluviului Dunărea la 22 Decembrie 2016, interconectarea dintre sistemele naţionale de transport ale celor două ţări, a devenit funcțională.
De asemenea, lucrările la conducta de interconectare între Iaşi (România) – Ungheni (Republica Moldova) au fost finalizate în anul 2014. În anul 2019 a fost pusă în funcțiune Conducta BRUA.
În prezent, este în curs de execuție conducta de transport gaze naturale Marea Neagră – Podișor care va evacua în sistem gazele extrase din Marea Neagră.
Sursa: https://economedia.ro/