Constructorii loturilor 3 şi 4 de pe autostrada Lugoj – Deva au solicitat recepţia lucrărilor pentru ziua de luni, 12 august 2019
După şase ani de zbateri administrative şi politice şi după trei ani de întârziere faţă de termenele iniţiale din contractele de execuţie, loturile 3 şi 4 ale autostrăzii Lugoj – Deva se deschid circulaţiei în a doua parte a zilei de 12 august. Asta dacă, nu cumva, între timp, apar alte motive de întârziere. Iar motive de întârziere au fost destule şi serioase pe cele două loturi de autostradă, care însumează 43 de kilometri.
„Ambii constructori (Comsa – lotul 3, Spedition UMB – lotul 4 – n.red.) au solicitat ca recepţia lucrărilor să aibă loc pe data de 12 august. Dacă nu intervine nimic între timp, am putea avea aceeaşi situaţie ca şi pe loturile 3 şi 4 de pe autostrada Sebeş – Turda unde, în prima parte a zilei, s-a recepţionat un lot, în a doua parte, al doilea lot, după care autostrada a fost inaugurată de şoferi, pur şi simplu”, ne-a declarat, sub protecţia anonimatului, unul dintre directorii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
La ultima vizită în teren, ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, declara că loturile 3 şi 4 ale autostrăziii vor fi deschise „până de Sfântă Mărie”.
Termene au tot fost avansate, de-a lungul timpului. În 2011, ministrul transporturilor de la acea vreme, Anca Boagiu, provoca hohote de râs în rândul specialiştilor în domeniu când, la inaugurarea lucrărilor pe autostrada Orăştie – Sibiu, spunea că vom circula pe autostradă de la Sibiu până la Nădlac în 2014. Contractele de lucrări pentru loturile 3 şi 4 de pe Lugoj – Deva au fost semnate abia în 2012, iar lucrările efective au început doar în 2013. Spaniolii de la Comsa au fost primii, apuncându-se de lucru încă din 2013, dar în vara lui 2014 porţiunile decopertate erau deja din nou acoperite de vegetaţie pentru că tocmai Ministerul Transporturilor nu a emis autorizaţia de construcţie necesară. Spedition UMB s-a apucat de lucru pe lotul 4 un pic mai târziu dar şi angajaţii lui Dorinel Umbrărescu (patronul companiei amintite) au fost nevoiţi să lucreze fără autorizaţie de construire până prin 2015. Apoi au dat peste un cimitir pe care proiectanţii lucrării nu l-au observat în teren (primarul comunei Brănişca, de la acea vreme, Teodor Lazăr se declara aproape convins că proiectul a fost făcut din birou, doar cu ajutorul Google Maps – n.red.). Problema cimitirului s-a rezolvat în mai puţin de un an, dar cea a celor cinci sau şase lilieci dintr-o specie rară existenţi într-o fostă pivniţă din coasta dealului de la ieşirea din Şoimuş spre Brad a avut nevoie de doi ani pentru a fi rezolvată. Pe lângă acestea, problema unei familii expropriate doar pe jumătate din gospodărie, în „coasta” autostrăzii, a părut o nimica toată, din punct de vedere administrativ, deşi n-a fost deloc aşa.
În ciuda blocajelor evidente apărute în 2014 – 2015, oficialii de la „Drumuri Naţionale” şi cei de la Ministerul Transporturilor, în 2016, susţineau că autostrada va fi gata în 2017. Marjă de eroare – doi ani!
Vestea deschiderii autostrăzii spre Lugoj este mult aşteptată mai ales de către şoferii care au des de făcut drumuri de la Deva spre Dobra, Lăpugiu şi mai departe. Săptămânal, aproape, pe relaţia rutieră Deva – Săcămaş – Dobra – Holdea au loc accidente grave. Riscurile de pe aceste porţiuni ale DN 7 (între Deva şi Săcămaş), respectiv DN 68 A (de la Săcămaş la Holdea) se diminuează. Din autostrada promisă de Anca Boagiu în 2011 lipsesc însă 8 kilometri, cei pe care trebuiesc construite „tunelurile pentru urşi”, la limita dintre judeţele Hunedoara şi Timiş. Aceşti 8 kilometri lipsă de autostradă se „traduc” în 16 kilometri de parcurs între Holdea şi Margina pe DN 68 A (un drum construit pentru traficul din anii ’60 şi nereabilitat vreodată). Aici se va semnala un „efect de pâlnie” similar celui dintre Sebeş şi Alba, dacă, nu cumva, chiar mai accentuat. Cât de accentuat va fi, vom afla, se pare, din seara zilei de 12 august încolo.
Sursa: glasul-hd.ro