Patru deputați și un senator ai partidului Uniunea Salvați România (USR) au inițiat o propunere legislativă, plecând de la considerația că, în prezent, sancționarea pentru nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor prevăzută cu amendă, în clasa a III-a de sancţiuni, adică de la 6 la 8 puncte de amendă (între 870 şi 1.160 lei), este prea mare și cer ca, ”nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor” să fie inclusă la articolul 99, alin. (1) din Codul rutier, care stabileşte nivelul amenzilor din clasa I de sancţiuni, adică 2 sau 3 puncte de amendă (290 sau 435 lei).
Inițiatorii spun că bicicletele ar trebui incluse în aceeaşi clasă de sancţiuni precum mopedele, vehiculele cu tracţiune animală sau conducătorii de coloane militare, cortegii, grupuri organizate şi animale. În expunerea de motive a propunerii legislative, ei arată că, ”Pericolul social al nerespectării prevederilor legale este rezonabil apropiat pentru toate grupele mai sus menţionate. În pofida abordării unitare a acestor categorii, tratamentul lor din punct de vedere al sancţiunilor aplicate este diferenţiat, nivelul amenzilor pentru biciclişti fiind de trei ori mai mare, ceea ce face de multe ori ca încălcări ale legii de către biciclişti să nu fie sancţionate, poliţiştii fiind descurajaţi de nivelul exagerat al sancţiunilor să amendeze bicicliştii aşa cum ar face, de exemplu, cu pietonii, iar un nivel mai mic al amenzilor ar face ca şi bicicliştii care încalcă regulile de circulaţie să fie sancţionaţi, ducând astfel pe termen lung la însuşirea şi respectarea prevederilor din Codul rutier”.
Un alt argument al iniţiatorilor este că ”actualul nivel al sancţiunilor mai are ca efect descurajarea utilizării bicicletei de către cei pentru care aceasta reprezintă un mijloc de transport alternativ, cu efecte benefice asupra sănătăţii, a poluării şi a traficului, pentru care bicicleta nu este o alegere, ci o necesitate”. Senatul este primă cameră sesizată în acest caz, urmând ca forul decizional să fie Camera Deputaţilor.