Uite criblura, ba nu e criblură, jocul de-a alba-neagra cu nervii șoferilor

2415

Șoseaua de la Timișoara până la Lugoj este una de trafic extrem de intens. Chiar dacă o parte din șoferi au început să se obișnuiască să folosească noua bucată de autostradă, încă este înghesuială pe vechiul drum. În acestă vară aici s-au făcut lucrări de întreținere. Dar despre calitatea acestor tratamente deputatul Cătălin Drulă are mai multe obiecții de făcut.

În urma sesizării modului în care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a aplicat tratament cu criblură pentru întreținerea DN67 Tg. Jiu-Horezu și respectiv DN6 Timișoara-Lugoj, deputatul USR Cătălin Drulă, membru al Comisiei de transporturi și infrastructură, a trimis o solicitare către CNAIR în care cere lămuriri despre felul cum a realizat acest tratament pentru cele două secțiuni de drum (https://goo.gl/VUEpQX)

În aceste zile a primit răspunsul de la CNAIR privind aspectele sesizate. Câteva observații și concluzii:

1) Conform companiei de drumuri CNAIR, DN6 se încadrează în clasă tehnică II (a doua cea mai mare) după volumul de trafic. Normativul CNAIR prevede pentru drumuri de clasă II aplicarea de tratament dublu cu criblură (adică două aplicări, prima cu criblură mai mare și apoi un strat cu criblură mai fină). Ce tratament a aplicat CNAIR pe DN6 cf. răspunsului menționat? Tratament simplu. Adică și-a încălcat propriul caiet de sarcini.

2) Conform normativului și rețetei pusă la dispoziție de CNAIR criblura aplicată este specificată ca fiind de sort 6-10mm. În realitate sortul folosit pare să nu corespundă (vezi foto cu mostre de pe DN6). Ce înseamnă asta? Dublă probabilitate mai mare de spargere a parbrizelor: pietricelele mai mari se înglobează mai greu în emulsie și au forță mai mare de impact.

Criblura

3) Controlul calității în timpul aplicării acestui tratament este inexistent. CNAIR recunoaște că singurul control este la momentul recepției la terminarea lucrărilor, adică la 30 de zile după terminarea aplicării. Cu alte cuvinte, pe timpul aplicării procesul nu este în niciun fel urmărit de CNAIR. Spre exemplu, în ce privește cantitatea de material excedentar (pietricele libere) care nu trebuie să depășească 1% și care trebuie măturată/aspirată în maxim 24h de la aplicare. Cred că suntem cu toții convinși că asta nu se aplică/respectă.

4) Nu s-ar fi ajuns aici dacă lipsa de capacitate a CNAIR n-ar fi fost dublată de proasta guvernare a PSD care a tăiat anul acesta drastic banii pentru întreținerea drumurilor naționale (la jumătate față de anul trecut). Rezultatul: s-a aplicat acest tratament ieftin (și păgubos) în locul unor variante mai rezonabile, precum înlocuirea stratului de uzură. În America, acest tip de tratament se aplică, conform Wikipedia, numai pe „rural roads”, adică pe drumuri comunale. Noi îl aplicăm pe drumuri europene…

5) Trei milioane de lei a plătit CNAIR către firma care a efectuat acest tratament anul acesta. Zero crede CNAIR (cf. răspunsului primit) că este responsabilitatea față de șoferii care au suferit pagube.

„Astăzi în Comisia de Transporturi din Parlament, la propunerea mea, se va discuta acest subiect. Din păcate, majoritatea PSD-ALDE este o realitate, la fel ca lipsa dumnealor de interes pentru competență și profesionalism”, precizează deputatul USR Cătălin Drulă.

sosea lugoj

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.