În curând vom putea ajunge în Serbia şi chiar la Belgrad, atât pe drumul apei, cât şi cu bicicleta. Astăzi la Sediul Apele Române, Administraţia Bazinală de Apă Banat, a fost semnat , între Apele Române şi Consiliul Judeţean Timiş, proiectul „Repararea infrastructurii de navigaţie pe canalul Bega”.
Finanţarea proiectului este nerambusabilă şi face parte din Programul IPA (Interreg Cooperare Transfrontalieră România-Serbia), proiectul trebuin să aibă impact transfrontalier. Valoarea totală este de aproape 14 milioane de euro. Durata proiectului este de 48 luni, și-i are ca parteneri pe: ABA Banat, ca lider de proiect, CJ Timiş, partener de proiect, VDP Vode Vojvodine, partener proiect partea sârbă şi Secretariatul Provincial pentru Cooperare Interregională şi Administraţie Regional, partener proiect Serbia.
Ca obiective din partea românească: refacere nod hidrotehnic Sânmihaiu Român, achiziţie dragă şi două barje şi studiu de fezabilitate pentru realizarea punctului de trecere a frontierei, iar de la partea sârbească: reparaţii noduri hidrotehnice Srpski Itejeb şi Klek, achiziţie dragă, construcţie pistă biciclete şi studiu de fezabilitate pentru realizarea punctului de trecere a frontierei.
„Astăzi am semnat proiectul IPA România-Serbia , reparaţia infrastructurii pentru navigaţie pe Canalul Bega, un proiect de 14 milioane de euro, împărţit în două, aproximativ 7 milioane pe teritoriul românesc, din care se repară nodul hidrotehnic de la Sânmihai împreună cu ecluzele pentru tranzitarea vaporaşelor, şi cumpărarea unei drăgi refulante pentru întreţinere a canalului Bega până la graniţă pentru navigabilitate. Contribuţia Consiliului Judeţean în cadrul proiectului care presupune realizarea celor două puncte de trecere a frontierei , pe apă şi pe uscat. La vecinii noştri sârbi sunt reparaţii şi modernizări la cele două noduri hidrotehnice de la Srpski Itejeb şi Klek, şi realizarea pistei de biciclete de 43 km „a spus Titu Bojin, directorul Administraţiei Apă Banat.
Titu Bojin, dă garanţii că toate obiectivele vor fi realizabile la sfârşitul lui 2019, ceea ce ne va da ocazia să mergem în Serbia atât pe drumul apei cât şi cu bicicleta. Partea sârbă nu a răspuns dacă susţine sau nu proiectul, ce trebuie realizat în 48 luni, în cazul în care răspunsul sârbilor ar fi negativ, proiectul cade. Partea Română va merge săptămâna viitoare în Vojvodina, la discuții cu partea sârbă, pentru ca aceasta să îşi dea acordul pe memorandumul transmis de Guvernul României pe data de 3 iulie, pentru construcţia celor două puncte de trecere a frontierei.
“Eu cred că e un proiect extraordinar de frumos, cel puţin pentru Timiş şi în mod special pentru Timişoara, reprezintă într-adevăr un punct forte în tot ceea ce înseamnă perioada următoare şi posibilitatea timişorenilor, a timişenilor şi a turiştilor ce vin dinspre Serbia spre noi, dar şi invers , un punct extraordinar de atracţie şi de delectare , din punct de vedere al traseului ce poate fi parcus în Serbia“ a mai spus Titu Bojin.
O problemă rămasă nerezolvată până în acest moment este că sârbii trebuie să îşi dea acordul pentru punctele de trecere a frontierei. Pe de altă parte punerea la punct a canalului Bega pentru a deveni navigabil, dar şi continuarea construcţiei pistei de biciclete. Canalul Bega a fost declarat navigabil şi în următoarea perioadă se va stabili în sarcina cui rămâne administrarea navigaţiei, aşteptându-se ca Ministerul Transporturilor să stabilească, administratorul.
“Prin acest proiect vom începe din nou navigaţia pe canalul Bega care se va duce până în Serbia. Consiliul Judeţean cofinanţează acest proiect cu 2 % şi susţinem practic trecerea proiectului la execuţie” declară Vicepreşedintele CJ Timiş Traian Stanca.