Timișoara are o infrastructură feroviară destul de dezvoltată dar rămasă la standarde din secolul trecut. Nici nu încape discuție că totul ar trebui modernizat și adus la nivelul secolului în care trăim. Discuțiile însă ar trebui să aducă în fața tuturor factorilor implicați metodele de lucru, sursele de finanțare și impactul asupra publicului și a ambientului.
Segmentul de cale ferată ce traversează Timișoara de la vest la est va fi reabilitat, iar modul în care va fi realizată această reabilitare poate accentua sau diminua problema fragmentării Timișoarei între zona de nord și zona de sud, poate deschide sau închide posibilități de dezvoltare ulterioară.
Fiind o problemă de interes major pentru oraș, Biroul Local USR Timișoara va organiza o dezbatere în acest sens, intitulată „Calea Ferată din Timișoara – Mijloc de dezvoltare sau de congestionare?”, dorind să invite la aceeași masă toate părțile interesate: factori de decizie, experți tehnici și societatea civilă. Dezbaterea va fi deschisă atât presei, cât și publicului larg, pentru o informare cât mai transparentă pe acestă temă de mare interes local.
Strategia Uniunii Europene privind infrastructura de transport prevede traversarea României de către două coridoare majore: Orient / Mediterana de Est şi Rin-Dunăre. Parte a acestei strategii o reprezintă modernizarea tronsonului de cale ferată Budapesta-Arad -Timişoara-Calafat, prin instrumentul de finanţare CEF (Connecting Europe Facility) –Transport, 2014-2020. USR Timișoara consideră că poziţionarea Timişoarei ca nod multimodal a două coridoare majore este benefică atât în ceea ce priveşte dezvoltarea industrială şi comercială cât şi din perspectiva turismului.
Estimată în Master Planul General de Transport al României la aproximativ 430 milioane euro, reabilitarea tronsonului de cale ferată Arad-Timişoara-Caransebeş se află în acest moment în stadiul de studiu de fezabilitate. Studiul, în valoare de 1,7 milioane euro, este comandat de Compania Naţională CFR, iar termenul limită de finalizare al acestuia este 29 octombrie 2017, astfel încât nu ştim cu certitudine ce va conţine acest studiu.
În cadrul acestei lucrări se va reabilita şi segmentul de cale ferată ce traversează Timişoara de la vest la est. Acesta este subiectul fierbinte, pentru că modul în care va fi realizată această reabilitare poate accentua sau diminua problema fragmentării Timişoarei între zona de nord şi zona de sud, poate deschide sau închide posibilităţi de dezvoltare ulterioară. Există trei opţiuni: reabilitarea la sol, îngroparea în subteran sau ridicarea pe estacade, fiecare cu avantaje şi dezavantaje, unele vizibile imediat, iar altele cu consecinţe ulterioare. Implicațiile sunt pe termen lung, pentru că decizia în această privință va fi un factor major de influență atât pentru dezvoltarea ulterioară a transportului local și regional, cât și asupra traficului de pe străzile Timișoarei.
USR consideră că indiferent ce cale va urma linia ferată, anul 2021 trebuie să găsească Timișoara ca un oraş funcţional, de preferinţă un model de civilizaţie a secolului XXI. În discuție sunt idei de viitor ambițioase, precum o rețea integrată de transport public urban şi periurban, noduri în sistem „park & ride”, decongestionarea traficului auto sau un nou bulevard prevăzut cu piste pentru biciclete, un viitor care nu va deveni realitate dacă decizia modalității de modernizare a liniei ferate va fi una greșită.
USR Timișoara va organiza o dezbatere în acest sens, intitulată „Calea Ferată din Timișoara – Mijloc de dezvoltare sau de congestionare?”, dorind să invite la aceeași masă toate părțile interesate: factori de decizie, experți tehnici și societatea civilă.
Dezbaterea va avea loc vineri, 16 iunie, de la orele 14:00, în sala de conferințe din incinta Casei Adam Müller-Guttenbrunn, str. Gheorghe Lazăr nr. 10-12. Vor fi analizate la rece punctele tari și slabe ale fiecărei posibile abordări. Dezbaterea va fi deschisă atât presei, cât și publicului larg, pentru o informare cât mai transparentă pe acestă temă de mare interes local.