O companie din Slovenia a dorit să aducă mormintele din cimitire în secolul al XXI-lea şi a lansat o gamă de pietre funerare „interactive”, echipate cu ecrane de 48 de inchi care afişează fotografii, înregistrări video şi alte conţinuturi digitale asociate persoanelor decedate.
În cimitirul Pobrezje din Maribor, al doilea oraş că mărime din Slovenia, a fost amplasat recent un prototip de „mormânt digital”, rezistent la intemperii şi la vandali, care poate să interacţioneze cu vizitatorii.
La o prima vedere, prototipul pare un mormânt obişnuit, însă dacă o persoană stă în faţă lui timp de câteva secunde, un set de senzori se activează, pornind un ecran interactiv care poate să difuzeze orice tip de conţinut digital.
„Acest mormânt face posibilă adăugarea oricăror informaţii lângă numele şi prenumele decedatului. Poţi să scrii un întreg român, dacă vrei. Poţi să pui fotografii sau un film, iar ele vor fi afişate pe ecran”, a spus Saso Radovanovic, directorul companiei Bioenergija, care comercializează aceste pietre funerare.
„Piatra funerară are un senzor, aşadar, dacă nimeni nu este acolo, ecranul arată doar numele decedatului, dată naşterii şi a morţii. Astfel se economiseşte energie şi prelungeşte durata de viaţă a ecranului şi a pietrei funerare interactive”, a adăugat antreprenorul sloven.
Prototipul a fost creat în colaborare cu Milan Zorman, profesor de ştiinţe computerizate la Universitatea Maribor, care a spus că lucrează în prezent la o aplicaţie specială pentru smartphone-uri, care va creşte şi mai mult gradul de interactivitate al acestor morminte moderne.
„Dorim să difuzăm şi sunet, la căşti, ce vor fi conectate la un telefon mobil, prin intermediul unei aplicaţii. În acest fel, vizitatorii vor putea să şi audă sunetul înregistrărilor video difuzate pe ecran”, a explicat profesorul Zorman, care a preferat varianta căştilor, deoarece difuzarea sunetelor în boxe ar fi mult prea zgomotoasă pentru un cimitir.
Administratorii cimitirului Pobrezje spun că acel prototip cu ecran de 48 de inchi reprezintă primul „mormânt digital” din lume. Saso Radovanovic a anunţat că a primit deja câteva comenzi pentru acest produs, care va fi comercializat cu preţul de 3.000 de euro.