Triumful liniei și al culorii în tablourile lui Viorel Toma

1432

Saloanele Muzeului de Artă Timișoara au căpătat aspectul oricărui mare muzeu de artă din Amsterdam. Pe simeze sunt expuse lucrările din cea mai fastă perioadă de creația a lui Viorel Toma. După cum ne anunță și afișul, dar și curatorul evenimentului, este vorba de perioada cuprinsă între anii 1982-2016. Adică cea mai sedimentată și mai esențializată etapă a unui creator de talia lui Viorel Toma. A lăsat în urmă încercările și experimentele și a ajuns la un fel aparte, ce poate fi recunoascut de aproape oricine.

Artistul ajuns la maturitatea vârstei pe care nu și-o ascunde, de 72 de ani, privește calm, detașat și încrezator la ce a făcut, dar în același timp face planuri mari de alte și alte teme de care se șe va apropia. La sărbătoarea rotundă de 72 de ani (cine spune că cifra 72 nu este rotundă?) este un fel de retrospectivă bilanț a ultimelor peste trei decenii. Expoziția de pe simeze arată o secțiune prin truda pictorului. Sunt expuse lucrări de pictură în ulei pe pânză, acuarelă, desen și caligrafie, relevând un demers conceptual unic în peisajul artistic actual.

Lugojanul Viorel Toma a început studiul desenului la Timișoara, sub îndrumarea maestrului Julius Podlipny. Iar mai apoi ajunge la Cluj pentru a-și cizela talentul la cunoscuta școală din Ardeal. Coleg de generatie cu Roman Cotoșman, Ștefan Bertalan și Constantin Flondor, a continuat singur, abordând grafica și arta opticală (opArt), dar rămâne totuși pictor prin excelență.

Numeroase expoziții în țară și în străinătate (Ungaria, Polonia, Austria, Italia, Olanda, Norvegia etc.) i-au sporit notorietatea. A fost distins cu numeroase premii: Marele premiu la Expoziția de Artă Creștină, Budapesta (1995) și Premiul UAP, secțiunea pictură (2005). Artistul a fost decorat în 2005 cu Meritul Cultural în grad de cavaler.

Vernisajul a fost însoțit de un moment deosebit. Muzicianul Ilie Stepan a compus și interpretat pe viu piese ambientale inspirate și concepute special pentru a însoți sonor tablourile.

Pictorul atrage atenţia prin constanţa căutărilor şi bucuria descoperirii sensurilor ascunse ale lucrurilor şi ale oamenilor între lucruri. Tablourile sale au un limbaj rafinat, sunt înzestrate cu sugestive culori şi conţin o mărturie inconfundabilă privind trăsăturile ce particularizează dintotdeauna locuitorii Banatului. E vorba de un stil rezultat din interferarea diverselor coduri culturale europene şi care este încă insuficient cunoscut în România.

Directorul muzeului, Victor Neumann, a ținut să spună câteva gânduri despre expoziție:
„E un moment cu totul deosebit de a promova unul dintre marii artiștii ai școlii de artă din Timișoara. Viorel Toma este discipolul lui Julius Podlipny, cel care a întemeiat școala de artă de la Timișoara. Este unul dintre pictorii care stăpânește cel mai bine desenul și culoarea și care poate să se joace cu metoda de lucru clasică, astfel încât să construiască mesaje de o mare diversitate. Mesaje care privesc fenomenul cultural social religios, natura moartă. Tot ce pictează Viorel Toma este reprezentativ, e atât de meticulous, e atât de atent la linii. Iar de la un moment dat este foarte atent la simbolistică. Așa încât tot ce vedeți expus în Muzeul de Artă Timișoara în acest moment din creația din ultimii 30 de ani ai lui Toma reprezintă un punct de referință pentru orice școala și orice urbe ce prețuiește valoarea, autenticitatea și creația artei vizuale.

Noi avem șansa prin Viorel Toma să vedem o continuitate între perioada interbelică, atunci când a fost creată cea mai importantă școală de artă de la noi din oraș, și perioada postbelică, atunci când a apărut grupul Sigma și grupul 1+1+1. Viorel Toma a fost un prieten și apropiat cu cei care au lucat în cadrul grupului Sigma, dar el s-a desprins, nu a intrat în acest grup, însă a lucrat pe cont propriu foarte mult. Astfel s-a dezvoltat ca o individualitate în care regăsim geometria și pictura. Regăsim geometria pe care grupul Sigma o cultiva și regăsim desenul, culoarea și picturalitatea pe care le-a transferat, i-au fost predate de profesorul Podlipny. Suntem mândri cu creația lui Viorel Toma pentru că arată un nivel cultural foarte ridicat al Timișoarei în domeniul artelor plastice. Noi suntem reprezentativi și la nivel național dar și internațional. De altfel, expozițiile care vor avea loc în muzeu în perioada următoare vor dovedi în ce măsură muzeografia românescă poate să se integreze în ceaa ce numim expoziții internationale și muzeografie internațională.

Viorel Toma este unul dintre aceia care prezintă un dialog între local și universal. La care regăsim simbolistica religioasă și vedem și acolo interferența între Vechiul Testament și Noul Testament. Dacă citim textele biblice cu Apocalipsa și Geneza, se va vedea preocuparea lui pentru această temă. Preocupare din lucrarea sa „Cina cea de taină” legată de raportul între vechiul iudaism și apariția creștinismului. El a studiat și religia, s-a și cultivat spiritual și intelectual și mai apoi rezultă o reprezentare artistică. Este interesant cât de bine sunt realizate tehnic, nu doar artistic.

Vreau să spun că printr-o expoziție de acest fel, Muzeul de Artă încurajează, alături de modernitate și de experiment, acestă pictură ce vine din zona clasică, el rememorează și reinventeză pictura flamandă în multe din metodele pe care le practică. Baza aceasta a artei plastice clasice o regăsim în arta recreată de Toma. Fără desen și fără culoare nu este posibil să ajugem la artă autentică. Restul sunt făcături. Vargas Llosa spune în „Civilizația spectacolului” că nu putem să avem artă autentică doar prin instalații și prin orice fel de așa-zisă creație. Trebuie să fie desenul, culoarea și tehnica de lucru la bază. Dacă ne uităm la toți cei mari din secolul XX, Marc Chagall, Picasso, toți au învățat tehnica de lucru mai întâi. Noi încercăm să arătăm că acest aspect este fundamental, pentru ca după aceea să facem orice experiment. Nu suntem împotriva experimentului. Suntem pentru, dar fără o bază nu se poate. După aceea vine capacitatea de a imagina și de a crea pe cont propriu și de a aduce simboluri, care reprezintă perspectiva lui originală, înțelesul lui. Figurile și simbolistica în care el crede”.

Expoziția de pictură Viorel Toma va fi deschisă publicului la Muzeul de Artă Timișoara până în data de 15 aprilie 2017, putând fi vizitată de marți până duminică, între orele 10.00 – 18.00.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.