0.1 C
Timișoara
vineri 27 decembrie 2024

Lăutari vestiți ai Banatului: Mădălin Luca – un continuator al lui Gheorghe Zamfir

Mădălin Luca este, în acest moment, naist în orchestra Ansamblului Profesionist „Banatul” din Timișoara, una dintre cele mai performante orchestre din folclorul românesc actual. Deși naiul nu este un instrument specific Banatului, era nevoie de acesta deoarece orchestra abordează folclorul din toate zonele României. De asemenea, naiul este un bun liant între celelalte instrumente.

Deși, prin prezența sa în amintita orchestră, Mădălin Luca poate fi considerat, pur formal, muzicant sau lăutar, cine-i familiarizat cu „opera” lui nu poate nega evidența că Mădălin este, de fapt, un muzician complex, un om nu doar talentat, ci și deplin dedicat naiului, pe care îl „exploatează” cum numai Gheorghe Zamfir a făcut-o, dar trecând și mai departe. Nu-i nimic de mirare, căci Mădălin Luca se declară un discipol al marelui maestru al naiului.

Mădălin Luca s-a născut în 20 iulie 1979, în Timișoara, într-o familie de bănățeni cu rădăcini întinse în toată țara: Maramureș, Dobrogea, Oltenia și Muntenia. A fost atras de muzică de la vârsta de 10 ani, iar primul instrument la care a cântat a fost pianul. Au urmat apoi trei  ani de studiu al orgii electronice, cu profesorii Horia Făgărășanu și Radu Enesca, la Școala Populară de ArtăTimișoara. După aceea a studiat și acordeonul, cu prof. Moacă. Iarăși nu e nimic senzațional, deci, că Mădălin Luca a devenit un „om orchestră”.

De instrumentul care îl definește cel mai bine – naiul – s-a apropiat la vârsta de 14 ani, după admiterea la Colegiul Național de Artă „Ion Vidu” din Timișoara. „A fost o întâmplare fericită întâlnirea mea cu naiul și cu profesorul Gheorghe Hațeg, care, deși era profesor de vioară, fiind un iubitor al naiului, a știut să mă îndrume astfel încât să cunosc în profunzime valențele naiului. La prima noastră întâlnire, am primit de la el un teanc de discuri, cu mari naiști: Gheorghe Zamfir, Stanciu Simion, Radu Simion, Nicolae Pârvu și o metodă de nai în limba franceză, a lui Gheorghe Zamfir.

Așadar, am învățat să cânt la nai într-un an, într-un stil autodidact, ascultând discuri și exersând zilnic, studiind câte șapte-opt ore, ascultând discuri și reproducând melodii de pe discuri, studiind tehnica și stilul de a cânta al lui Gheorghe Zamfir, pentru că, dintre toți naiștii, cu el am rezonat cel mai mult. Profesorul meu, Gheorghe Hațeg, a fost o întâlnire fundamentală pentru mine și, deși nu știa să cânte la nai, a știut cum să mă îndrume pentru a-mi așeza baze muzicale solide. Pot spune ca am avut doi profesori: profesorul de vioară și, indirect, naistul Gheorghe Zamfir”, mărturisește acum Mădălin Luca.

La 15 ani, a avut primul  turneu în Franța, cu Ansamblul Timișul, colaborările continuând frecvent, prin participarea la diferite festivaluri, în șară și peste hotare. Tot în perioada liceului a început colaborarea și cu Ansamblul „Lugojana”. Perioada 15 – 18 ani a fost cea în care a colaborat și cu Ansamblul „Bănățeana” – orchestra de la Clubul CFR, coordonată de Gheorghe Galetin. A fost un ansamblu pe unde au trecut foarte mulți dintre muzicienii bănățeni cunoscuți astăzi.

În 1998, la 18 ani, a înregistrat prima casetă, cu Grupul „Cantilena”, format de profesorul Gheorghe Hațeg, care cânta la vioară, cu Vasile Pop la chitară, Marian Uțanu la contrabas și Mădălin Luca la nai. Cu acecest grup a început o serie de turnee în Danemarca, în perioada 2002 -2005, iar când profesorul  Hațeg a părăsit această lume, ceilalți membri au format trio-ul „The New Cantilena”, cu care au continuat turneele în Danemarca până în 2007. Cu acest grup a participat la Festivalul de Muzică „Hans Christian Andersen” și la „Vendsyssel” Festival. Există mai multe CD-uri înregistrate cu acest trio.

„Din anul 2008 am fondat un nou trio, având specific de muzică tradițională românească,  împreună cu Mircea Ardeleanu la țambal și Mircea Ardeleanu jr. la contrabas, care, în anul 2009, s-a transformat în „Traditional Cvartet”, cooptându-l în trupă și pe Florin Iova – chitară. Taraful „Traditional Cvartet” există și în prezent și ne dorim ca prin modul în care cântăm să păstrăm linia folclorului autentic. Ne dorim să respectăm autenticitatea fiecărei zone folclorice, să respectăm originile muzicii tradiționale românești, să păstrăm esența muzicii instrumentale vechi, încercând să nu denaturăm muzica românească cu construcții sonore comerciale”, ne-a mai spus Mădălin Luca.

Revenind la traseul educațional, a plecat, la 19 ani, la Conservatorul din Chișinău, unde a urmat doi ani cursurile la secția de nai, la clasa profesorului Ion Negură. În România nu exista secție de nai la nivel de studii superioare, ceea ce era, evident, o mare absurditate. În perioada 2005 – 2009 a urmat cursurile Facultății de Jazz și Pop „Richard Oschanitzky” din cadrul Universității Tibiscus, secția Jazz și pop, fiind licențiat în interpretare instrumentală jazz, la Facultatea de Muzică din cadrul Universității de Vest Timișoara.

„Am cântat în diferite trupe de jazz, am participat la Festivalul de Jazz de la Sibiu, secțiunea studențească, unde trupa Young Blood a primit premiul I, iar în 2009, am participat la același festival, cu proiectul meu one man show „Folklortronik” și am primit trofeul pentru compoziție și premiul special pentru aranjament orchestral. În anul 2008 am început să experimentez diferite sonorități ale naiului, după ce i-am ascultat pe trompetistul norvegian Nils Peter Molvaer și contrabasistul Eberhardt Weber. „Folklortronik” s-a dezvoltat până în prezent și a dobândit forme diferite, este un proiect muzical inovator, experimental, în care cânt singur pe scenă și îmbin sonoritățile naiului acustic cu naiul procesat electronic, cu efecte sonore și sound-uri electronice, utilizez loop-uri, ritmuri electronice, sunete înregistrate. Este o simbioză între folclorul românesc și muzica electronică, centrată pe improvizație. Cu „Folklortronik” – care este mai mult un stil, concertele fiind diferite, deși păstrez denumirea de fiecare dată – am participat la diferite festivaluri în Timișoara, în România și la Festivalul Hue din Vietnam. Un alt gen de concerte pe care le susțin cu mare bucurie sunt cele în care utilizez doar naiul solo, fără acompaniament”, spune muzicianul Mădălin Luca.

Colaborează cu Orchestra „Virtuozii Banatului” din anul 2006.

Din anul 2005 a început colaborarea cu Ansamblul Profesionist „Banatul” din Timișoara, iar din anul 2007 este solist instrumentist în cadrul orchestrei ansambului. „Naiul nu este un instrument specific Banatului, dar  are calitatea de a oferi un tip de sonoritate care omogenizează conexiunea sonoră a celorlalte instrumente dintr-o orchestră. Iar ansamblul fiind profesionist, are în repertoriu cântece din toate zonele țării”, susține Mădălin.

În prezent, cântă diferite genuri muzicale: muzică tradițională românească în cadrul Ansamblului Profesionst „Banatul” și cu taraful „Traditional Cvartet”, muzică de petrecere și cafe concert cu taraful „Virtuozii Banatului”,  concerte de nai solo, colaborează în diferite concerte susținute de obicei în biserici unde se cântă muzică clasică, susține concerte de tip „one man show”, de muzică experimentală, îmbinând folclorul cu muzica electronică și jazz-ul.

Cum spuneam, Mădălin Luca este mai mult decât un muzicant, deși nici în această denumire nu există absolut nimic peiorativ. Este un muzician care iubește muzica, fie în formele sale consacrate, fie în experimente care sună altfel decât muzica pe care o cunoaștem. Este nu doar un solist instrumentist, ci și un deschizător de drumuri în muzica de astăzi.Vă puteți convinge ascultându-l pe foarte numeroasele videoclipuri care se găsesc pe youtube.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Lansarea celei de-a doua sesiuni de primire a proiectelor aferente Schemei de Energie

MADR a publicat pe site-ul propriu versiunea finală a Ghidului solicitantului pentru Schema de ajutor privind sprijinirea investițiilor în noi capacități de producere a...

Îndemn la pace: pianistul argentinian Mariano Castro susține un concert la Jimbolia

Stresul, angoasa și incertitudinea sunt doar câteva dintre stările pe care societatea noastră le-a experimentat în anul 2024. Acestea și altele asemenea lor au...

Citește și :