Cine n-a auzit de geniul coregrafiei bănățene, singurul coregraf care a scos și un manual cu dansurile din Banat: Afilon Lațcu. Îmi amintesc cu drag de clipele petrecute cu marele Afilon, într-n context cultural comun, în urmă cu mai bine de 30 de ani. Atunci l-am cunoscut și pe Simion (Puiu pentru prieteni) Țeicu, care avea să devină unul din cei mai apreciați textieri și făuritori de cântece populare din Banatul de munte sau de pustă. Tocmai pentru că îl cunosc atât de bine vă las, în rândurile care urmează, să descoperiți cum se politizează amintirea marelui Afilon. Textul îi aparține, în exclusivitate lui Puiu Țeicu, mâhnit de ce s-a putut întîmpla zilele trecute, text postat și pe pagina sa de Facebook.
”AFILON, GENIUL COREGRAFIEI BĂNĂȚENE, umilit și dincolo de mormânt! Născut pe 23 martie și decedat pe 8 martie, Afilon nu putea fi comemorat pe 28 octombrie. Familia lui nu avea ce să caute la cimitir să împartă colaci și lumânări. Poftitorii să mai aștepte colacii pâna pe 8 noiembrie de ziua morților! Cât privesc luminile, toți cei care îl prețuim ÎI PURTĂM VEȘNIC CANDELE APRINSE ÎN SUFLETELE NOASTRE!!! Organizatorii s-au grăbit să-i „ghiorțăie” pomana la o cantină de o anumită culoare… Despre pensiunea de la Glimboca nu se suflă nicio vorbă” spune Puiu Țeicu.
”Stimabili organizatori, cine vă dă dreptul să-i denigrați familia și să-i întinați memoria? De ce nu va transformati în centru de conservare pentru priveghiuri și pomeni?” întreabă Puiu Țeicu.
”S-a pornit o campanie de desființare a lui Afilon de către inși care propun cetățeni de onoare, nume de străzi, seri dansante cu ansambluri însăilate cu un scop anume. Pentru că s-au întamplat prea multe scandaluri în ultima vreme, în care a fost târât numele lui. Vezi desființarea și evaporarea a tot ce a făcut Afilon în Casa de Cultură din Reșita și mai ales cea mai josnică acțiune la TVR TIMIȘOARA, în emisinea „Cântec și poveste” despre ansamblul Reșițeana și Afilon. Realizatoarea, dirijată de către neprofesioniști, țapinari și o căpșunăreasa a luat interviuri la te miri cine. Spre rușinea mea, am fost și eu printre ei, fiind apostrofat de cei din familia lui că nu aveam ce să caut printre ăia… Și au avut dreptate. Nu au fost luate interviuri celor din familia lui, care au fost și artiști în ansamblu. Este vorba despre Dina (soția), Dani (fiul), Chiva (sora), Traian Barbu (cumnat). Și mai ales gafa cu Liubița Raichici – director la cultură , căreia i s-a spus să stea la birou, dar a fost total uitată…” continuă poveste, cu amărăciune, Puiu Țeicu.
”Ăsta e rezultatul politizării artei cu soliști de curte, coregrafi făcuți la apelul de seară și angajării în posturi de conducere a unor „tzutzeri” fără pregătire, care speră să si fie împăiați în scaunele directoriale. Apropos de politizare, scandaloasă a fost prestația unei cântărețe de renume la una dintre edițiile festivalului, care a uitat pentru ce a venit, făcând dedicații fără număr primarului din Glimboca. Și uite așa ne apropiem de un județ din Moldova (n-am nimic cu moldovenii), unde toate sunt desprinse parcă de pe altă planetă” încheie Puiu Țeicu.
Un material scris pentru un număr restrâns de oameni, care probabil cunosc cele întâmplate, dacă într-adevăr s-a întâmplat ceva. Poate ar fi fost bine, dacă tot ați abordat subiectul, să faceți un material din care să înțeleagă fiecare ceva clar: fapte concrete, persoane etc. Ați redat ceea ce scrie pe internet un om care probabil are problemele lui personale cu alți oameni din zona lui de activitate, ori fiind vorba de domeniul respectiv, unde sensibilitățile sunt foarte mari, poate ar trebui mai multă reținere din partea dvs. Spun asta în ideea că nu ați spus nimic concret ca să înțelegem dacă într-adevăr sunt chestii grave sau obișnuitele „schimburi de idei” din folclorul bănățean tot mai oltenizat, moldovenizat și ardelenizat, în care „anumiți” revendică adevărul absolut.