Rădăcinile istoriei companiei Porsche se află în Boemia, unde la 3 septembrie 1875, în Maffersdorf, se năştea Ferdinand Porsche, al treilea copil al lui Anton Porsche şi al soţiei sale Anna. Când este inventat automobilul, Ferdinand Porsche are 11 ani. Este interesat în mod special de electricitate, instalând la vârsta de 13 ani sonerii electrice şi asigurând alimentarea cu energie electrică a casei părintești, la 16 ani.
După încheierea uceniciei în cadrul companiei tatălui său, fiind pasionat de tehnică şi talentat în acest domeniu, Ferdinand Porsche îşi începe în 1893 cariera la Concernul de Uzine Electrice Bela Egger & Co din Viena Cu puţin înainte de începutul noului secol, el intră în serviciul furnizorului oficial al curţii regale, Jacob Lohner.
Dezvoltând motorul integrat în roată, el uimeşte lumea auto, la Salonul de la Paris din 1900 şi prezintă un autovehicul cu tracţiune pe toate cele patru roţi: este prima maşină cu tracţiune integrală din lume. Este un principiu care, 70 de ani mai târziu, a fost utilizat la autovehiculul selenar al NASA. Şi primul automobil hibrid din lume, un autovehicul cu propulsie cu benzină şi electrică, provine de la Ferdinand Porsche.
Între timp căsătorit şi tată al unei fiice (Louise* 1904), Ferdinand Porsche trece în 1906 la Austro Daimler în Wiener Neustadt, unde devine, trei ani mai târziu, tată al unui fiu (Ferry* 1909).
În cei 17 ani în care a lucrat pentru marea companie industrială austriacă, la care ocupă şi funcţia de director general, dezvoltă limuzine puternice şi, pentru prima dată, cu formă aerodinamică (astfel, fiind el însuşi la volan, câştigă inclusiv renumita cursă Prinz-Heinrich), construieşte camioane, precum şi, pentru armata imperială, un tren militar care putea să se deplaseze atât pe şosea, cât şi pe şine, construieşte motoare de avioane (pentru care îi este acordat titlul Honoris Causa din partea Universităţii Tehnice din Viena) şi, după Primul Război Mondial, construieşte primul automobil sport cu două locuri, numit Sascha, care câştigă Targa Florio încă de la prima sa cursă.
Biroul de proiectare Porsche se ocupă de dezvoltarea a diferite aparate tehnice, de la elice antrenate de vânt şi turbine, la motoare şi concepte noi de autovehicule pentru Wanderer şi Zündapp. În 1933, Ferdinand Porsche construieşte, pentru nou înfiinţata Auto-Union (Audi, Horch, Wanderer şi DKW), renumitul automobil de curse Auto Union cu motor central cu 16 cilindri, care prezintă principii constructive utilizate şi în prezent la automobilele de Formula 1. Este una dintre maşinile de curse cu cel mai mare succes în perioada respectivă.
Dar cel mai cunoscut proiect al său este Volkswagen. În 22 iunie 1934, Ferdinand Porsche primeşte de la „Reichsverband der deutschen Autoindustrie” (RDA – Asociaţia Industriei Auto Germane) sarcina de a dezvolta Volkswagen (germ. maşina poporului), care va marca decisiv evoluţia ulterioară a companiei Porsche. Echipa tehnicienilor de la Porsche montează primele prototipuri în garajul personal al lui Porsche, de la vila sa din Stuttgart. Testele sunt coordonate de fiul său Ferry, dar marile curse de încercare încep abia în anul 1936, sub supravegherea RDA.
În anul 1937, Ferdinand Porsche este numit de către guvernul Reich-ului German ca director tehnic şi pentru proiectare al Societăţii pentru Pregătirea Maşinii Poporului (Gesellschaft zur Vorbereitung des Volkswagens). În 26 mai 1938, este pusă piatra de temelie a uzinei Volkswagen, iar Volkswagen devine „KdF-Wagen”. Odată cu izbucnirea Celui de-al 2-lea Război Mondial, totul este reorganizat pentru a servi războiului: în locul Volkswagen-ului pentru fiecare, de pe banda de producţie ies autovehicule militare, precum Schwimmwagen (amfibie) şi Kübelwagen (blindat). Pe planşetele de proiectare ale Porsche Konstruktionen GmbH din Stuttgart sunt proiectate autovehicule blindate, în loc de automobile de curse.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, biroul de proiectare Porsche este mutat la Gmünd în Kärnten (Austria), unde, după încheierea războiului, Ferry Porsche lucrează împreună cu echipa sa (și în atelierul din Zell am See) la instalații pe cablu și tractoare, dar și la reparații ale fostelor autovehicule militare. Pentru a proteja împotriva confiscării de către forțele de ocupație a muncii de o viață a tatălui lor, internat în Franța, Ferry Porsche și sora lui Louise (căsătorită din 1928 cu avocatul dr. Anton Piëch) înființează, în 1 aprilie 1947, compania austriacă Porsche Konstruktionen GmbH în Gmünd, cu Louise Piëch și Ferry Porsche ca directori generali. În această perioadă, compania primește comanda industriașului italian Dusio de a construi o mașină de Formula 1 cu tracțiune integrală. Din încasările în baza acestui contract, frații reușesc să depună cauțiunea pentru tatăl lor internat, astfel încât acesta să se poată întoarce acasă.
Fiul lui Ferdinand Porsche, Ferry Porsche, decide să își construiască o mașină proprie, sportivă deoarece nu găsea una suficient de bună. Primele modele din ce avea să devină 356 au fost construite într-un mic atelier în Gmünd, Austria și aveau caroseria din aluminiu. Mulți consideră 356-le (1948–1965) ca primul Porsche doar pentru că a fost primul model vândut de companie. Porsche a angajat firma Reutter Carosseri, care colaborase inițial cu Porsche la prototipurile Volkswagen Beetle, pentru a produce caroseria 356-lui. Porsche a construit o fabrică de asamblare peste drum de Reutter Carosseri. Modelul 356 a fost omologat în 1948. Nr. 1 mai avea încă motorul amplasat central, dar următoarele coupe-uri realizate manual în Gmünd aveau motorul montat în spate. Peste zece cabriolete 356 sunt construite în atelierul din Salzburg, de pe Alpenstrasse.
Cea mai importantă decizie este luată când aliații hotărăsc să demareze producția de automobile Volkswagen în fabrica Volkswagen reconstruită. Sunt solicitați tehnicienii Porsche, care asigurau suportul la demararea activității. Ferry Porsche preia negocierile contractuale cu Nordhoff, proaspăt numitul director general VW.
În 7 septembrie 1948, pe numele inginerului Ferdinand Porsche este emis de către autoritățile din Spittal an der Drau (Austria), certificatul care permitea „Comerțul cu autovehicule și componente ale acestora, limitat la produsele fabricii Wolfsburger Motorenwerke (ulterior fabrica Volkswagen)”.
Ferdinand Porsche a murit la 30 ianuarie 1951. Povestea a continuat cu Ferry Porsche cel care a scos ulterior pe piață modele legendare ca 904, 906, 908, 911 sau 928.
Ferdinand Alexander Porsche, nepotului fondatorului auto şi „părintele” clasicului Porche 911, cunoscut sub numele de F.A. de către colegii săi, a fost şeful Studioului de Design Porsche la începutul anilor 1960. El a fost cel care a creat desenele primul Porsche 911, care a rămas un brand al acestei companii. Maşina este acum deja la a şaptea versiune.
F.A., decedat în 2012, a fost fiul fostului preşedinte Porsche Ferry Porsche, care a murit în 1998. De asemenea, el a fost nepotul lui Ferdinand Porsche, care a deschis compania în anul 1930.
Sursa: www.porscheromania.ro