1.1 C
Timișoara
luni 30 decembrie 2024

Statul de drept între Curtea Constituțională și candidatura d-nei. Șoșoacă la funcția de Președinte al României

La 5 octombrie 2024, Curtea noastră Constituțională a anulat candidatura d-nei. Diana Iovanovici-Șoșoacă la funcția de Președinte al României. Reacția publică m-a convins. Poporul român nu este încă în stare să înțeleagă regulile elementare ale statului de drept. Una dintre aceste reguli spune că atunci când o instanță – fie ea și politico-jurisdicțională – pronunță definitiv dreptul, noi toți ceilalți avem obligația de a respecta cele decise de respectiva instanță. Pot înțelege supărarea d-nei. Șoșoacă, întrucât fiind vorba despre propria sa situație juridică, nu poate fi altfel decât foarte subiectivă. Câți dintre noi suntem capabili să recunoaștem că am pierdut un proces, chiar și atunci când, poate nu am avut dreptate? Reacția publică a fost una care a pendulat între amenințarea de tip fascistoid și înfierarea proletar-tovărășească. Tot spectrul politic – cu o ipocrizie mai bine sau mai rău disimulată – s-a aruncat asupra judecătorilor Curții, căutându-le, în profunzime, cv-urile. Ba că unii ar fi pesediști, ba că alții ar avea legături prea strânse cu unii dintre contra-candidații d-nei. Șoșoacă, ba că au obligații față de cei care i-au numit, ba că sunt plini de „bube” profesionale, ba că sunt prea conectați la nu știu ce servicii secrete ori la nu știu care interese ale unor mai mari sau mai mici puteri.

La ora la care scriu aceste rânduri, motivele pentru care Curtea Constituțională a anulat candidatura d-nei. Șoșoacă la proximele alegeri prezidențiale, nu fuseseră date încă publicității. Dar apăruse deja informația că d-na. în discuție și-a depus din nou candidatura la Biroul Electoral Central, pentru funcția de Președinte al României, ceea ce este perfect legal, dacă redepunerea candidaturii s-a făcut în termenul stabilit de calendarul viitoarelor alegeri prezidențiale. Cu privire la această a doua (posibilă) candidatură urmează să se pronunțe Biroul Electoral Central (în termen de 48 de ore de la înregistrarea la acest birou a respectivei candidaturi), printr-o decizie care, la rândul ei, poate fi contestată la Curtea Constituțională, care se va pronunța printr-o nouă decizie, distinctă de cea pronunțată șa 5 octombrie 2024, care, într-adevăr, are caracter definitiv, însă numai în privința primei candidaturi.

Față de cele mai sus notate, motivele pentru care o candidatură la funcția prezidențială poate fi anulată țin de existența unor carențe ale dosarului de candidatură, din care pur și simplu pot lipsi date ori elemente obligatorii, dintre acelea listate de art. 27 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României: propunerea de candidatură, semnată de conducerea partidului din care candidatul afiliat politic face parte; prenumele și numele, locul și data nașterii, starea civilă, domiciliul, studiile, ocupația și profesia candidatului, precum și precizarea că îndeplinește condițiile prevăzute de lege pentru a candida; declarația de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată și datată de candidat, declarația de avere, declarația de interese, declarația pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia, precum și lista susținătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători.

Art. 28 din Legea nr. 370/2004 are următorul conținut: „(1) Nu pot candida persoanele care, la data depunerii candidaturii, nu îndeplinesc condițiile prevăzute la <LLNK 11991     0221 201   0 32>art. 37 din Constituția României, republicată, pentru a fi alese sau care au fost alese anterior, de două ori, ca Președinte al României. (2) Nu pot candida persoanele care, la data depunerii candidaturii, au fost condamnate definitiv la pedepse privative de libertate pentru infracțiuni săvârșite cu intenție, dacă nu a intervenit reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea”. La rândul său, art. 37 din Legea noastră fundamentală stabilește precizator după cum urmează: „(1) Au dreptul de a fi aleși cetățenii cu drept de vot care îndeplinesc condițiile prevăzute în articolul 16 alineatul (3), dacă nu le este interzisă asocierea în partide politice, potrivit articolului 40 alineatul (3). (2) Candidații trebuie să fi împlinit, până în ziua alegerilor inclusiv, vârsta de cel puțin 23 de ani pentru a fi aleși în Camera Deputaților sau în organele administrației publice locale, vârsta de cel puțin 33 de ani pentru a fi aleși în Senat și vârsta de cel puțin 35 de ani pentru a fi aleși în funcția de Președinte al României”. În sfârșit, art. 40 alin. (3) din Constituția României ne spune că „nu pot face parte din partide politice judecătorii Curţii Constituţionale, avocaţii poporului, magistraţii, membrii activi ai armatei, poliţiştii şi alte categorii de funcţionari publici stabilite prin lege organică”. Raportat la mai toate aceste condiții substanțiale și după datele pe care eu le cunosc, d-na. Șoșoacă poate candida la funcția de Președinte al României, negăsindu-se în niciuna din situațiile care ar împiedica-o să candideze. Eu nu cred că anularea candidaturii s-a făcut în considerarea discursului specific al d-nei. Șoșoacă. În alți termeni, Curtea Constituțională nu putea anula candidatura d-nei. Șoșoacă prevalându-se de faptul că, în opinia acestei instanțe, aceasta s-ar fi manifestat, în mod categoric, împotriva reperelor fundamentale ale statului de drept și/sau ale ordinii constituționale, astfel cum sunt acestea din urmă așezate prin Legea fundamentală a țării (pluralismul politic, democrația reprezentativă, independența justiției, apartenența statului român la un anumit sistem de alianțe economice, politice sau militare, ocrotirea și garantarea proprietății etc.). Din acest punct de vedere, îndrăznesc să îl contrazic pe dl. profesor Tudorel Toader, fost judecător al Curții Constituționale. Argumentul meu este următorul: Curtea Constituțională poate declara neconstituționalitatea unui partid politic, însă numai în condițiile art. 40 alin. (2) coroborat cu art. 146 lit. k) din Constituție, respectiv prin soluționarea unei sesizări de primă și ultimă instanță și în niciun caz în contextul unei contestații având ca obiect decizia de admitere de către Biroul Electoral Central a candidaturii unei persoane afiliate la un astfel de partid, la funcția de Președinte al României, contestație care are natura juridică a unei căi de atac. Cele două proceduri – verificarea dosarului de candidatură a unei persoane afiliate la un partid politic, care dorește să obțină un mandat prezidențial și cercetarea unei sesizări având ca obiect declararea neconstituționalității aceluiași partid – sunt, în mod categoric, diferite și au un parcurs procesual deosebit. În această logică, candidatura d-nei. Șoșoacă ar fi putut fi respinsă numai dacă aceasta ar fi candidat din partea S.O.S., după ce această formațiune politică ar fi fost declarată, anterior, neconstituțională de către aceeași Curte Constituțională, ceea ce nu a fost cazul în privința acestei doamne. Și atunci, cel mai probabil, candidatura d-nei. Șoșoacă a fost anulată din rațiuni care au ținut de incorecta întocmire a dosarului de candidatură.

 

 

 

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Liderii AUR trag cu tunul: ,,Criminalii economici ai guvernului pregătesc apocalipsa fiscală”

Prim-vicepreședintele AUR, Marius Lulea, susține, într-un comunicat de presă transmis de partid luni, că „criminalii economici ai guvernului pregătesc apocalipsa fiscală”, iar taxele mărite...

Urgia bugetară de la anul e doar pentru fraieri! Dezmăț la angajări în câteva instituții ale statului cu câteva zile înainte de Anul Nou

Coaliția lasă impresia de câteva zile că începe să facă economii serioase la buget, prin măsuri mai mult sau mai puțin de austeritate, însă...

Din lacrimă?

Citește și :