Bosch, Continental și Leoni sunt cele mai mari companii din domeniul fabricării de echipamente pentru industria auto în România, după afaceri, grupul german din vârful clasamentului fiind lider detașat în 2023, cu afaceri aproape duble față de următorul clasat. Menționăm că datele reflectă activitatea firmelor care au depus până acum bilanțurile pentru anul fiscal 2023. De remarcat că mai multe companii din clasament au anunțat reduceri de personal și dificultăți în gestionarea afacerilor.
Într-o perioadă dominată de vești legate de restrângerea activității și concedieri în sectorul auto, sincope de aprovizionare și trecerea dificilă înspre electrificare, cifrele pentru 2023 în România arată că întregul domeniu a scăzut atât ca afaceri, cât și ca număr de angajați.
Astfel, companiile cu CAEN 2931 (Fabricarea de echipamente electrice si electronice pentru autovehicule si pentru motoare de autovehicule) au înregistrat în 2023 o cifră de afaceri cumulată de 26,95 miliarde de lei, în scădere de la 34,14 miliarde anul precedent, o scădere de peste 20%, conform datelor Termene.ro. Numărul de angajați ai companiilor din domeniu apare ca fiind cu 14.909 mai mic față de anul precedent. Astfel, de la 64.271 angajați în 2022, companiile cu acest CAEN mai aveau anul trecut 49.362 salariați. Menționăm totuși că există jucători importanți care nu figurează cu cifrele pentru 2023, acestea nefiind încă declarate, cum ar fi Hella România sau Lear Corporation, care în 2022 aveau, fiecare, peste 5000 de salariați, conform datelor de la Ministerul Finanțelor.
Liderii de clasament
La fel ca anul trecut, în vârful clasamentului după cifra de afaceri realizată în 2023 se află firma Robert Bosch, conform topului Termene.ro. Compania a realizat anul trecut afaceri de 8,15 miliarde de lei, în creștere cu 16% față de anul precedent, obținând un profit de 192 milioane de lei și având 5875 de angajați. Grupul german Bosch are însă o activitate mai extinsă în România. În ceea ce privește afacerile din țara noastră, compania a anunțat că firma a încheiat anul fiscal 2023 cu vânzări consolidate în valoare de 2,5 miliarde de lei (516,2 milioane de euro), rămânând la un nivel similar cu cel al anului precedent. Vânzările nete totale de 11,8 miliarde de lei (2,4 miliarde de euro) înregistrate în România, inclusiv vânzările companiilor neconsolidate și livrările interne către companii afiliate, au reprezentat o creștere de 12 procente față de anul trecut, în moneda locală.
Numărul de angajați Bosch în România (total) a ajuns la 10.520 la 31 decembrie 2023, o creștere cu aproximativ 7 procente față de anul precedent. Bosch are o prognoză modestă privind evoluția afacerii în țară pentru 2024 “din cauza contextului din piață plin de provocări. „Deși, din cauza situației actuale, ne așteptăm la un an dificil și în România, rămânem consecvenți angajamentului față de piața locală și de potențialul acesteia pe termen lung”, a spus Mihai Boldijar, directorul Bosh în România, cu ocazia prezentării rezultatelor financiare pe anul trecut.
Pe lângă centrul său de cercetare și dezvoltare din Cluj, București și Sibiu și unitățile sale de producție pentru Mobilitate din Cluj și din Blaj, Bosch mai operează și o unitate de producție de Tehnologie industrială, localizată, de asemenea, în Blaj, precum și un centru de soluții de business și tehnologie, la Timișoara. Grupul are și activitate de vânzări. Găsiți AICI un interviu Economedia cu Mihai Boldijar, despre piață și perspective.
Pe locul 2 în clasament se află Continental Automotive Systems , care a realizat anul trecut afaceri de 4,38 miliarde de lei, un profit de 54,48 milioane și avea 3616 angajați. Cifra de afaceri a companiei a scăzut cu 5% față de anul precedent, însă profitul s-a majorat cu 116%, în timp ce numărul de angajați a scăzut cu 16%, conform Termene.ro.
Și grupul Continental are mai multe activități în România: Automotive Sibiu, Anvelope Timișoara, ContiTech Carei, ContiTech Timișoara, Automotive Timișoara și Automotive Iași.
Menționăm că în clasamentul de anul trecut pe locul 3 figura firma Hella România, cu afaceri de peste 4 miliarde de lei în 2022, însă aceasta nu figurează deocamdată cu bilanț depus pentru anul 2023.
De asemenea, jucătorul de pe locul 4, Lear Corporation, nu are rezultatele financiare depuse, dar în 2022 avea o cifră de afaceri de 1,44 miliarde de lei.
Pe locul 3 e Leoni Wiring Systems (Bistrița), cu afaceri de 1,87 miliarde de lei, în creștere cu 7% față de anul precedent, profit de 48,98 milioane (-18%) și 4398 de angajați în 2023 (-8% față de 2022). Grupul apare în top cu o altă firmă, Leoni Wiring Systems Arad, firmă plasată pe locul 8.
Producătorul de sisteme de cablaje auto Leoni anunța în vară că va concedia până la 10% din angajații de la fabrica din Bistrița, din cauza scăderilor de pe piața de mașini electrice. Numărul de angajați va fi redus „pentru a menține competitivitatea și viabilitatea pe termen lung a companiei”, transmite compania. În luna mai, Leoni a închis și fabrica de la Luduș (Mureș), tot din cauza situației de pe piața auto electrificată.
Un alt jucător din clasament, Preh, anunța în iunie că reacționează la situația dificlă din piață și la costurile ridicate în Germania și urmează să elimine aproximativ 420 de locuri de muncă pentru a-și menține locația și competitivitatea. În total, aproximativ 420 de locuri de muncă vor fi desființate în Bad Neustadt. Cu toate acestea, Bad Neustadt își va păstra rolul de sediu central al grupului Preh.
O altă companie lovită de criza din sector e Yazaky România, care încă figurează în topul pentru 2023. În toamna anului trecut, grupul japonez Yazaki a anunțat că închide fabrica de la Buzău, unde lucrau circa 600 de angajați, din lipsă de comenzi. Totodată, Yazaki restructurează și fabrica din Ploiești. Detalii AICI
Aproape 23 de miliarde primii zece jucători
Top 10 producători de componente auto, în funcție de cifra de afaceri:
Într-o piață auto globală puternic afectată de turbulențe, giganți ca Bosch, Continental sau ZF au anunțat la nivel mondial planuri de restructurări. De asemenea, o serie de companii IT cu proiecte în industria auto au renunțat la angajați. Pe de altă parte, centrele de inginerie din România continuă să caute oameni sau să își extindă activitatea. Economedia i-a întrebat recent pe mai mulți jucători din piață cum arată sectorul și care sunt planurile pentru acest an.
Sursa: https://economedia.ro/
Sperăm ca aceste companii să găsească soluții pentru a-și menține competitivitatea și să continue să contribuie la economia locală. Este esențial să sprijinim tranziția către electrificare și să investim în inovație pentru a asigura un viitor sustenabil pentru industria auto din România.
[…] Sunt în pericol miile de angajați din vestul țării? Marile corporații din zona auto, cu afaceri… […]