Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat că nu va fi de acord cu taxarea şoferilor care circulă pe autostrăzi în condiţiile în care nu există ”o autostradă cap-coadă de când intri în România şi până ieşi”. ”Eu cred că e un lucru absolut decent şi absolut corect. Intri la Nădlac şi te-ai dus până la Constanţa, da, pentru că peste tot în lumea asta se pot întâmpla lucrurile astea. Dar asta urmare a unei discuţii care va avea loc din 2026 încolo. Până atunci mi se pare că e prea mult să cerem şi să se ceară asemenea taxă”, a explicat el, potrivit News.ro.
Sorin Grindeanu a fost întrebat, vineri, într-o conferinţă de presă, la Timişoara, dacă vor fi introduse taxe pentru autostrăzi.
”Asta este o chestiune pe care vreau să o înţelegeţi exact aşa cum o spun. Nişte domni, deştepţi în ghilimele, înaintea noastră au făcut un PNRR care scârţie pe la multe încheieturi, aşa cum bine ştiţi. Nu doar pe domeniul acesta, ştiţi procentele cu pensii şi foarte multe lucruri pe care unii tineri frumoşi şi liberi s-au gândit să le pună în acel PNRR. Printre punctele pe care le-au trecut acolo, în PNRR, e şi taxarea românilor începând cu 2026, la kilometru, pentru cei care transportă marfă”, a afirmat ministrul Transporturilor.
El a adăugat că nu va fi de acord cu taxarea românilor atâta timp cât nu există o autostradă de la intrarea în România până la ieşirea din ţară.
”Vreau să vă spun că nu o să fiu de acord, indiferent în ce postură mă voi afla în anii viitori să taxăm românii şi nu doar românii, şi străinii atâta timp cât nu avem o autostradă cap-coadă de când intri din România şi până când ieşi. Eu cred că e un lucru absolut decent şi absolut corect. Intri la Nădlac şi te-ai dus până la Constanţa, da, pentru că peste tot în lumea asta se pot întâmpla lucrurile astea. Dar asta urmare a unei discuţii care va avea loc din 2026 încolo. Până atunci mi se pare că e prea mult să cerem şi să se ceară asemenea taxă”, a explicat Sorin Grindeanu.
TollRO este noua rovinietă pe care o vor plăti transportatorii de mărfuri, dar calculată în funcție de distanța parcursă și de clasa de poluare, în prezent taxa de drum fiind plătită la perioadă. Pentru autoturisme și autovehicule de până la 3,5 tone taxa de drum se va numi tot rovinietă și se va achita, de asemenea în funcție de perioadă (durata de parcurs) și norma de poluare, pe principiul „poluatorul plătește”, conform PNRR.
TollRo va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, conform jalonului din PNRR, iar tarifele vor fi stabilite prin Ordin al Ministrului Transporturilor. Legea care stabilește noua taxă a fost promulgată în vara lui 2023.
În iunie 2024, CNAIR a anunțat că o singură companie, Vodafone România, a depus ofertă pentru a dezvolta soluția informatică a sistemului de tarifare rutieră electronică TollRo, un contract finanțat din PNRR cu o valoare de 224 milioane de lei (fără TVA).
Vinieta s-ar putea scumpi chiar și de șase ori, de la 1.210 euro, în prezent, la 7.000 de euro pentru camioane la un parcurs de 100.000 km/an pe autostradă (detalii aici).
În august 2026, termenul-limită pentru finalizarea lucrărilor de infrastructură rutieră prin PNRR, România ar trebui să termine toți cei 450 de kilometri de autostradă finanțați prin acest Plan, 100 de kilometri – Autostrada Bucureștiului, Drumul Expres Craiova – Pitești și încă 70 de kilometri pe Autostrada Transilvania (3 loturi).
„A fost depusă astăzi o ofertă pentru noul sistem electronic de tarifare a autovehiculelor care circulă pe rețeaua rutieră națională. Contractul prevede atât servicii de dezvoltare și implementare a soluției informatice cât și furnizarea de echipamente software de bază. Vodafone Romania SA a depus singura ofertă pentru acest contract cu o valoare de maximum 224,68 milioane de lei (fără TVA), finanțat prin PNRR. Durata contractului este de 84 luni din care 24 de luni pentru serviciile de dezvoltare şi implementare a soluţiei informatice și pentru furnizarea echipamentelor și a programelor”, a anunțat șeful CNAIR Cristian Pistol la începutul lunii iunie.
Investiția vizează construirea unui nou sistem informatic integrat destinat gestionării tarifului de utilizare a infrastructurii rutiere, în conformitate cu prevederile Uniunii Europene.
„Noul sistem de tarifare va îngloba atât un mod de tarifare bazat pe perioada de utilizare a infrastructurii rutiere (time based) pentru autoturisme, autobuze, autocare si autovehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) ≤ 3,5 tone cât și un mod de tarifare în funcție de distanta parcursă (distance based) pentru autovehiculele de transport marfa cu MTMA> 3,5 tone”, mai arată Pistol.
Simulări de cost ale taxelor de drum pe care le-a prezentat Ministerul Transporturilor în martie 2023:
„Rovinieta se va achita anterior utilizarii reţelei de drumuri naţionale din România si este structurata în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni. Tariful zilnic nu depășește 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depășește 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depășește 30 % din tariful pentru 12 luni. Nivelul rovinietei se va aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii. Fapta de a circula fără rovinietă valabilă constituie contravenţie continua şi se sancţionează cu amendă. In scopul descurajării circulației fara rovinieta valabilă, amenda prevăzută la alin. (1) se stabileste intre un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni si un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni”, arată ministerul Transporturilor.
TollRO se stabilește în funcţie de: tariful unitar și de distanța parcursă pe un sector de drum exprimată în kilometri. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă, iar cuantumul va fi stabilit, de asemenea prin ordin de ministru.
„TollRo se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă. Pentru colectarea TollRo prin STRR se introduce sistemul de tarifare rutiera electronica in Romania, denumit STRR. STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE. TollRo se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea, pentru utilizarea căreia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică.
TollRO se stabileste în funcţie de un tariful unitar si de distanta parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE Romania exprimată in unități intregi de kilometri. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii si un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii si cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, in conformitate cu Directiva 1999/62/CE. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. Categoriile și nivelul tarifului unitar se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii”.
Sursa: https://economedia.ro/