4.1 C
Timișoara
luni 25 noiembrie 2024

’89 din ușă – martirii care au trăit Revoluția cu piepturile goale, ciuruiți de gloanțe. Strigătele de disperare, ilustrate pe ușile fostei cazarme

„89 din ușă”, a fost una dintre cele mai neobișnuite, dar și însemnate expoziții de artă. La Memorialul Revoluției au fost expuse câteva dintre ușile uneia dintre ușile fostei cazarme din Timișoara. 

„Ușile sunt cele ale fostei cazarme, M-am implicat pătimaș și cu foarte multă dăruire. Nu știam exact cum pot să asediez niște uși atât de banale și de respingătoare. Mă tot gândeam cum pot să le aduc în poziția de lucrări de artă”, a spus Suzana Fântânariu-Baia.

Expoziția a atras câteva zeci de curioși, dintre cei mai în vârstă, dar și persoane mai tinere. Cei prezenți au ascultat cu mare atenție perspectiva artistei în timp ce au admirat lucrările. La finalul vernisajului au interacționat cu artista, împărtășindu-și totodată și perspectivele asupra evenimentelor din 1989.

Artista cu respectabila vârstă de aproape 77 de ani spune că lucrările sunt de sorginte expresionistă. Fiecare în parte este menită să relateze, dintr-o anumită perspectivă, momentul Revoluției din 1989.

„Acestea sunt cu cromatică reținută. Reprezintă marele sistem comunist, «marele gri». O alta dintre ele vorbește despre interzicerea religiei, sau alte greutăți cum ar fi lipsa de expresie. Aici am parafrazat-o pe Herta Müller. ‘Pe cerul gurii’ în sensul că acest «strigăt» să ajungă cât mai departe în lume, despre ceea ce s-a întâmplat în România la momentul respectiv. Alte lucrări mai reprezintă și o serie de martiri, adică cei care sunt aprope îngenunchiați. Este vorba despre oamenii care au murit. Mai am două lucrări deosebit de expresioniste reprezintă ‘Omul Țintă’, care vorbește despre momentele în care oamenii nu s-au mai ferit și s-au lăsat ciururiți de gloanțe”, spune Suzana Fântânariu – Baia.

Una dintre lucrări reprezintă chiar „un preludiu” pentru următoarea serie a artistei, intitulată „’89 din fereastră”. „Va fi un preludiu. Este vorba despre partea pasivă a Revoluției, în cadrul căruia mulți au privit evenimentele la televizor sau stând scunși după perdea. Nu toți oamenii au ieșit cu piepturile goale”, este de părere Suzana Fântânariu Baia.

Prin intermediul lucrărilor, artista și-a propus să se exprime cu privire la perspectiva sa asupra momentelor din 1989. „A domina niște uși banale și a le da o conotație artistică, dar mai ales, a le încadra într-un curent nu este foarte ușor. Totuși, nimic nu e greu, atâta timp cât îți dorești să transmiți un mesaj”, este de părere respectabila artistă.

Artista consideră că evenimentele din ’89 au atras după sine atât reacții active din partea românilor, cât și pasive. Ea și-a prospus să redea aceste concluzii prin artă.

Lucrările sunt diverse, predomină nuanțele de roșu, gri, negru și argintiu. În cadrul lucrărilor sunt incorporate oglinzi, dar și un televizoare alb-negru. Unele dintre uși au și gratii. Una dintre lucrări are conține o incoană, dar și un buchet confecționat din ziarele vremii, legat cu panglică roșie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Citește și :