Câțiva timișorenii curioși și nostalgici s-au strâns la o șuetă în jurul unei mașini portocalii. Automobilul Dacia 1300 sclipea în soarele puternic.
Deși este un model de la începutul anilor 80, are încă farurile dreptunghiulare și este identic cu primele variante de model apărute. „Mașina e din anul 1981. Acesta este un model cu faruri dreptunghiulare. Față de mașinile din anii ’70, are suplimentar niște lămpi de marșalier pe spate, alte mici ajustări la aerotermă”, spune Tudor Tant, proprietarul mașinii.
Dacia 1300 are și insigna ACR – Automobil Clubul Român– cel mai mare club automobilistic din țara noastră, înființat în 1904.
Proprietara de drept a vechii mașini a lucrat în industria petrochimică în apropierea Bucureștiului. „A păstrat mașina foarte mult timp. N-a vrut s-o dea nepoților. Cineva a găsit mașina, a restaurat-o, iar eu am cumpărat-o”, spune Tudor.
Vehiculul are certificat istoric. Tudor are inclusiv documentele originale. Proprietara din trecut a fost foarte atașată de mașină.
O frântură din trecut
Mașina arată exact ca acum 40 de ani. Are același miros familiar pe care șoferii care au avut Dacii cu siguranță și-l amintesc.
Automobilul nu are servodirecție, dar este dotat cu centuri, măsură de siguranță mai puțin întâlnită la mașinile din acea vreme.
„A fost bună la drumurile noastre. Mie îmi place mai mult stilul vechi decât toate mașinile astea moderne. Sunt de părere că, la ce drumuri avem noi, tot astea sunt mai bune”, crede un vizitator.
Totuși, automobilul creează păreri împărțite. „La direcție erau mai rele decât mașinile de acum. Eu aveam o Dacia 1310 și îmi amintesc că schimbam la ea des bucșa, pivoții și bieleta”, spune un alt cetățean.
Este una dintre cele 100 de mașini aflate în Piața Unirii cu ocazia evenimentului Retroparada Primăverii. Expoziția de mașini vechi are loc anual și este organizată de Retromobil Club România.
Mai mulți timișoreni s-au strâns în jurul mașinii, au admirat-o, au discutat cu proprietarul. Bărbații au fost atât de curioși încât chiar i-au cerut propretarului să ridice capota. „Aoleu, e șters tot, e cu motor d’ăla curat!”, se minunează un cetățean.
Tudor Tant, proprietarul, l-a asigurat că mașina stă toată ziua în garaj, la care bărbatul i-a mărturisit că el nu reușește să-și mențină mașina cu motorul la fel de curat.
O mașină Dacia 1300, certificată istoric poate să coste de la 5.000 de Euro până la 15.000 de Euro.Totuși există și modele mai ieftine, între 1.000 și 3.000 de Euro, dar acestea se află într-o stare mai avansată de degradare.