V-ați întrebat vreodată cum arăta America anilor ’70? Cei care au fost sâmbătă în Piața Unirii la Retroparada Primăverii au putut să descopere cu ochii lor o frântură din trecut. În cadrul expoziției, în centrul atenției au fost mașinile istorice (și proprietarii lor), care au răspuns curioși, bucuroși și pasionați la toate întrebările celor care au fost să vadă expoziția.
La expoziție, i-am cunoscut pe Ciprian și Claudia Nastacă, fericiții proprietari a două mașini americane. Un Oldsmobile Delta 88, roșu ca focul și un frumos „Poney” alb, Ford Mustang 1965, primul model de Mustang scos pe piață. Pentru că este mai mică, mașina a fost poreclită „ponei”.
Mașina roșie care arată ca un Cadillac este, de fapt, un model de Oldsmobile Delta 88, tot o mașină americană, un muscle car (mașină sport, cu motor puternic), însă mai accesibilă și mai întâlnită în America anilor ’70. Chiar mama lui Eminem, în filmul „8 Miles” i-a dat cadou un vechi Delta 88, pe care l-a și reparat în niște scene. Claudiua Nastacă, fericita proprietară a mașinii roșii, spune că motorul ei face un zgomot „absolut fantastic”: „Specific pentru ea este capacitatea de 7.500 cm3 și un motor 8V care îi face un sunet absolut fantastic atunci când o pornești”, spune ea.
Aceste mașini, spune ea, sunt un fragment de istorie. „Noi am adus în România experiența americană a anilor ’70. Oldsmobile Delta 88 era o mașină uzuală, mai degrabă un muscle car”, spune Claudia.
Deși mașina e strălucitoare și bine îngrijită, cu vopseaua, dar și piesele originale, Delta este o mașină costisitoare, însă valoarea de piață a automobilului crește, odată cu investiția. „I-am refăcut motorul și m-a costat 10.000 de euro. Valoarea ei a crescut cu 10.000 de euro. Asta este bine la mașinile de genul ăsta, că simți că nu pierzi”, este de părere Ciprian Nastacă, soțul ei.
O principală diferență dintre mașinile noi și cele vechi este modul în care ele funcționează. Spre exemplu, frânele funcționează diferit. „O mașină de 2 tone nu are frânele atât de fiabile ca o mașină din secolul XXI. Este o povară uneori să participi într-un trafic cu persoane care nu sunt conștiente de diferențele acestea”, spune Claudia Nastacă.
Ca să conduci o mașină istorică trebui să fii un șofer priceput. „Mașinile astea nu au sisteme de siguranță, nu au ABS. Ca să le poți conduce, trebuie să te pricepi și să cunoști mașina”, spune Ciprian Nastacă.
El conduce mașina albă, Fordul Mustang „Poney”, fabricat în ’65. Ciprian Nastacă împarte, alături de soția lui, pasiunea pentru mașinile istorice. De la el am aflat că mașinile Ford GT 40 au făcut istorie în 1966 în Franța, la Le Mans, fiind primele mașini americane care au câștigat o cursă în Europa. „Caroll Shelby, un inginer isteț, a luat mașinile de la Ford și le-a modificat motorul și caroseria, transformându-le în așa fel încât să fie cât mai performante”, spune Ciprian.
Ciprian conduce modelul de Mustang cu cea mai mare motorizare pentru mașinile de la acea perioadă. „Are cea mai mare motorizare pentru varianta din 1965, 4.700 cm3 motor V8 de 270 CP. Mașina are chit Shelby, deși nu e o mașină Shelby”, continuă Ciprian.
Ambele mașini au certificare istorică. Cei doi proprietari nu le conduc în trafic. Le păstrează, ca pe niște bijurterii, pentru ocazii speciale.
interesant