Joi 20 aprilie, primele două autobuze 100% electrice intră în circuitul transportului în comun din Timișoara. Cele două vehicule vor circula pe linia 33, între Calea Șagului și Catedrala Mitropolitană. Primele curse vor porni la ora 6:43 din Calea Șagului, respectiv la ora 6:42 din stația de la Catedrală.
„Răspunsul unui oraș modern la problema traficului este un transport public confortabil, modern și nepoluant. Facem încă un pas în direcția aceasta și, de mâine, timișorenii vor putea folosi primele două autobuze electrice noi pe ruta Catedrală – Calea Șagului. Urmează apoi încă 42. Sunt hotărât să transformăm transportul public în prima opțiune pentru timișoreni și, de aceea, facem eforturi susținute pentru restructurarea STPT, reabilitarea infrastructurii de linie de tramvai și înnoirea completă a flotei de transport”, transmite primarul Dominic Fritz.
Autobuzele au trecut de perioada de verificare, fiind testate prin curse de probă pe traseele din oraș. Fiecare vehicul, cu o lungime de 18 metri, are o capacitate de 155 de locuri, dintre care 50 pe scaun. De asemenea, au podeaua integral coborâtă şi facilităţi pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi. Autovehiculele vor fi alimentate la stațiile de încărcare, amplasate în incinta depoului de pe bulevardul Dâmbovița.
Pe lângă cele două autobuze care vor fi scoase pe traseu mâine, la Societatea Publică de Transport Timișoara au mai ajuns încă 14 autobuze, care se află momentan în probe. Acestea vor fi introduse etapizat, în prima etapă pe liniile expres 1, 2 și 7. Până în luna octombrie 2023 va fi livrat în tranșe întregul lot de 44 de autobuze, urmând ca acestea să intre în circulație după parcurgerea verificărilor tehnice și administrative necesare.
Aceste vehicule sunt complet nepoluante și silențioase, reprezentând un pas înainte către un sistem de mobilitate verde la nivelul orașului. Scaunele asigură un nivel sporit de confort, fiind realizate din material special, cu proprietăți antigraffiti, antivandalism, vopsea înglobată și tapiţerie rezistentă la uzură şi murdărie, uşor lavabilă. Autobuzele sunt prevăzute cu sistem de supraveghere video la interior şi la exterior, cu camere digitale color și înregistrare audio. De asemenea, au sistem de afișaj electronic pe care poate fi urmărit traseul parcurs. Vor avea o durată de funcţionare de minim 15 ani, din care opt fără reparaţie generală.
Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 4, în baza unui proiect derulat în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice și Primăria Municipiului Brașov. Autobuzele sunt furnizate de compania Karsan.
Valoarea totală a proiectului este de peste 220 de milioane de lei, din care bugetul alocat municipiului Timişoara se ridică la peste 170 de milioane de lei. Finanţarea nerambursabilă acoperă 98% din totalul costurilor eligibile, iar diferența de 2% și valoarea cheltuielilor neeligibile se finanțează din bugetul local.