8.1 C
Timișoara
joi 19 decembrie 2024

Ce e pentru tine Canalul Dunăre-Marea Neagră. Canalul Morții sau Magistrala Albastră?… FOTO+VIDEO

# Canalul, cu lungime totală de 95,6 km, este format din ramura principală, în lungime de 64,4 km și ramura de nord (cunoscută sub denumirea de Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari), în lungime de 31,2 km.
# S-au excavat 294 milioane mc la canalul principal și alte 87 milioane mc la ramura nordică, Poarta Albă-Midia Năvodari (mai mult cu 25 milioane decât la Canalul Suez și cu 140 milioane decât la Canalul Panama) și s-au turnat 5 milioane mc de betoane.

# Canalul principal are o lungime de 64,4 km, o adâncime de 7 m, o lățime la bază de 70 m și la suprafață de 90-120 m, și are o capacitate anuală maximă de transport de 80-100 de milioane tone, iar pentru ramura nordică de 15-25 de milioane tone de marfă.
Canalul traversează localitățile Cernavodă, Saligny, Mircea Vodă, Satu Nou, Medgidia, Castelu, Poarta Albă.
Pescajul maxim admis este de 5,5 m permițând astfel accesul navelor fluviale și a celor maritime mici.
La fiecare capăt există câte două ecluze care permit traficul în ambele sensuri.
# Ramura nordică, cunoscută sub denumirea de Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari, cu o lungime de 31,2 km, o adâncime de 5,5 m și o lățime de 50-66 m, trece prin Nazarcea, Constanța, Ovidiu și Năvodari.
# Ideea de a construi acest canal exista încă din 1837, când diplomatul englez David Urquhart a propus construirea unui canal „care să lege Dunărea de Mare în locul unde cursul Dunării se apropie cel mai mult de Mare, evitându-se în felul acesta un ocol şi pericolele pe care gurile Dunării le cauzau navigaţiei”.

# Primul studiu, „Studiul unui canal navigabil Cernavodă-Constanța”, care a indicat practic actualul traseu al canalului a apărut în 1929, la Timișoara, fiind lucrarea de diplomă a lui Aurel Bărglăzan și Octavian Smighelschi, studenți ai Universității Politehnica.
# În 25 mai 1949, la sugestia lui Iosif Vissarionovici Stalin și cu sprijinul sovietic la realizarea memoriului tehnico-economic, a început construcția canalului, mulți dintre muncitori fiind deținuți politici din închisorile comuniste și din rândurile minorităților etnice și religioase.
# Lucrările au fost sistate în 1955 și reluate, după un nou proiect, în 1976.
# Canalul a fost inaugurat sâmbătă, 26 mai 1984, de către Nicolae Ceaușescu.
# Inaugurarea canalului a fost marcată și de lansarea şlagărului „Magistrala albastră”, interpretat de Mirabela Dauer şi Dan Spătaru.
# Oficial au fost înregistrate 839 de persoane decedate la Canalul Dunăre-Marea Neagră.

# Ancheta Consiliului Securităţii Statului din 1967 constata că la Canalul Dunăre-Marea Neagră cel puţin 1304 deţinuţi au decedat și nu existau certificate de deces.
# Construirea canalului a necesitat o investiție de circa 2 miliarde de dolari. Estimările inițiale prevedeau recuperarea investiției în 50 de ani. Exploatarea canalului aduce însă venituri anuale de circa 3 milioane de euro, ceea ce presupune o durată de recuperare a investiției de peste 600 de ani.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Un colectiv de la UPT a realizat o statuetă care se mișcă, pentru a sărbători 35 de ani de la Revoluție

O statuetă care se poate mișca, fără a fi angrenată de mecanisme – intitulata DEȘTEPTAREA - a fost proiectată și realizată de un colectiv...

Integrare educațională non-formală prin programul „Sâmbăta elevilor la UVT”, dedicat cultivării motivației de a învăța

Universitatea de Vest din Timișoara a lansat începând cu anul universitar 2024-2025, programul „Sâmbăta elevilor la UVT”, program care constă în derularea de activități...

Citește și :