Pornind de la faptul că impozitarea profiturilor, veniturilor sau proprietăţilor reprezintă baza veniturilor fiscale ca aport în PIB în căzul ţarilor membre UE din vestul Europei caracterizate de o economie mai dezvoltată, în Planul de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) se vorbeşte despre necesitatea alinierii „sistemului de impozitare cu actuala şi viitoarea etapă de dezvoltare economică a României”.
Structura veniturilor fiscale la nivel de ţară se bazează în mare parte pe impozitele pe consum (TVA şi accize), şi în acelaşi timp se înregistrează un nivel scăzut al veniturilor fiscale în PIB (26,3% din PIB faţă de 39,2% media înregistrată la nivelul Uniunii Europene). „În scopul echilibrării structurii dintre veniturile din consum şi veniturile fiscale recurente, este esenţial să înţelegem evoluţiile actuale din zona de impozitare a ţărilor UE. Analiza externă a arătat că domenii precum sarcina fiscala pe veniturile persoanelor fizice , precum şi impozitele pe proprietate ar trebui comparate cu alte politici elaborate la nivelul UE pentru a evalua eficienţa actuală a legislaţiei româneşti, precum şi aspectele care trebuie îmbunătăţite.
Acesta este motivul pentru care este necesar să înţelegem mai bine, cel puţin la nivel teoretic, oportunităţile de dezvoltare a politicilor în ceea ce priveşte impozitul pe proprietate, impozitul pe profit precum şi sarcina fiscala aferenta veniturilor persoanelor fizice prin comparaţie cu politicile privind taxarea din statele membre UE”, se arată la capitolul „Reforma fiscală” din PNRR.
Mai mult, sistemul actual de impozitare a proprietăţii nu ţine cont de obiectivele unei economii durabile (de exemplu, criterii de eficienţă energetică la modelarea bazei impozabile la impozitarea proprietăţile imobiliare, respectiv principiile unor emisii reduse de CO2), respectând în acelaşi timp principiile autonomiei locale din România.
O componentă a reformei este reprezentată de construirea unui sistem informatic naţional care să asigure colectarea şi furnizarea de date corespunzătoare proprietăţilor din România, aceste informaţii fiind necesare atât în procesul legislativ, cât şi în procesul de colectare, monitorizare, control al veniturilor bugetelor locale, precum şi pentru simplificarea potenţială a cerinţelor actuale de conformare.
Detalii despre subiect, aici.