În primele patru luni din acest an, deficitul bugetului de stat a fost de 20,7 miliarde lei (1,8% din PIB). În comparație cu anul precedent, când acest deficit era de 26,8 miliarde lei, valoarea acestui indicator a scăzut, deci, cu 22,8%. O diminuare semnificativă, fără îndoială.
Însă, această reducere a deficitului bugetului public se datorează mai ales faptului că veniturile statului au crescut în perioada menționată cu 20,6% (118,4 miliarde lei vs 98,2 miliarde lei), iar cel al cheltuielilor a crescut cu 11,3% (139,1 miliarde lei vs 125 miliarde lei). Ori, creșterea veniturilor bugetului de stat în primele patru luni din acest an an s-a datorat exclusiv inflației, deoarece produsul intern brut, estimat în prețuri constante, a scăzut în primul trimestru din acest an cu 0,2% comparativ cu același trimestru din anul trecut. Deci, este vorba despre o bulă inflaționistă care parazitează economia României și nu despre o mai bună colectare a impozitelor la nivel central și local.
În al doilea rând, creșterea cheltuielilor autorităților centrale și locale în primele patru luni din acest an cu 11,3% față de aceeași perioadă din anul trecut, când s-a înregistrat un nivel fără precedent istoric al acestui indicator, reflectă o gestionare defectuoasă a cheltuielilor. În acest context, este foarte probabil ca deficitul bugetului de stat să atingă nivelul de 75 sau 80 de miliarde lei, iar datoria publică să depășească pragul de 620 miliarde lei la sfărșitul acestui an. Un prag în mod evident nesustenabil la actualul nivel al dobânzilor (3,3% pe an).
Iar acest nivel ar putea, din păcate, să crească datorită intensificării inflației…