În urma unei masive campanii de testare, Comisia Europeană a constatat că unele produse alimentare sunt comercializate sub mărci identice sau similare, dar cu compoziţie diferită, a anunţat Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
În cadrul studiului, realizat de Centrul Comun de Cercetare, care este un serviciu intern al Comisiei Europene pentru ştiinţă şi cunoaştere, s-au evaluat 1.380 de mostre din 128 de produse alimentare diferite, provenite din 19 state membre. Studiul a constatat că 23% din produse aveau partea din faţă a ambalajului şi compoziţia identice, iar 27% dintre produse indicau, prin aspectul diferit al părţii din faţă a ambalajului, faptul că în diferite ţări ale UE compoziţia lor era diferită. Totuşi, procentul produselor fabricate în dublu standard pentru pieţele din ţări diferite nu este de neglijat. Astfel, 9% din produsele prezentate ca fiind aceleaşi în întreaga UE aveau în realitate o compoziţie diferită, deşi partea din faţă a ambalajului era identică. Alte 22% din produse erau prezentate în mod similar, dar aveau o compoziţie diferită. Studiul a mai evidenţiat că utilizarea aceluiaşi ambalaj sau a unui ambalaj similar pentru produse cu compoziţie diferită nu urmăreşte un model geografic consecvent.
De asemenea, diferenţa de compoziţie a produselor testate nu constituie neapărat o diferenţă în ceea ce priveşte calitatea produsului. Pe baza noii metodologii elaborate, autorităţile naţionale competente vor fi de acum înainte în măsură să efectueze analize de la caz la caz pentru a detecta practicile înşelătoare interzise în temeiul legislaţiei UE privind protecţia consumatorilor.
Scopul celei de-a doua părţi a studiului a fost de a afla dacă aceste diferenţe compoziţionale pot fi percepute de simţurile umane. Rezultatele prezentate demonstrează că diferenţele senzoriale sunt clar vizibile, unde există diferenţe mari în compoziţia produsului. De exemplu, diferenţele semnificative în conţinutul de zahăr din cerealele pentru micul dejun pot fi percepute influenţând dulceaţa generală a produsului. În schimb, atunci când diferenţele compoziţionale erau mici, experţii nu le-au putut percepe, spre exemplu, variaţii mai mici ale conţinutului de grăsime din chipsurile de cartofi. În general, diferenţele senzoriale au fost găsite la 10 din cele 20 de produse testate.
Mai multe detalii, aici.