Au trecut șapte ani de când CFR Infrastructură încearcă să configureze, pe calea ferată Curtici – Arad, sistemul care împiedică coliziunea dintre trenuri. Se pare că firma care se ocupă de asta a realizat lucrările neconform caietului de sarcini, spun cei de la Asociția Pro Infrastructură.
”În timp ce alții trimit rachete în spațiu, de vreo 7 ani, CFR Infrastructura, împreună cu Alstom, se chinuie să configureze sistemele de centralizare și telecomunicații pentru schimbarea macazurilor și semnalelor (evitarea coliziunilor între trenuri) necesare circulației pe cei 40 km de la Curtici până la Arad (Ghioroc). De altfel, ele au fost blocate recent timp de 20 de ore în zona Arad și s-a mers în regim manual, cu mari întârzieri („la steag”). Asta după ce recepția lucrărilor Alstom s-a făcut foarte greu, cu sute de neconformități.
Decalajele sunt cauzate de indulgența și răbdarea fără limite a CFR cu antreprenorul, pe de-o parte, și de proiectul prost care încearcă să integreze un sistem ultra-modern, gândit pentru linii de mare viteză (ERTMS nivel 2), cu unul „legacy” conceput în 1960 bazat pe relee electromagnetice”, a transmis asociația. Membrii asociației spun că acet blocaj afectează tot Culoarul IV, București-Brașov-Sighișoara-Arad.
”Alstom are contracte pentru sistemele de comunicații, semnalizări și centralizări digitale dintre Sighișoara și Simeria, unde lucrările la terasamente și linii s-au încheiat dar se circulă tot restricționat, pe un singur fir, deoarece lipsa sistemelor Alstom face imposibilă schimbarea macazurilor în gări. Compania are de asemenea contracte pe Brașov-Sighișoara și mare parte din Simeria-Arad, unde lucrările la calea ferată sunt în desfășurare. Fără o reașezare a relațiilor dintre MT/CFR și Alstom, aceste întârzieri “digitale” riscă să le depășească pe cele de la construcția de terasamente, poduri și tuneluri”, mai spun cei de la Pro Infrastructură.
Această porțiune de cale ferată face parte din culoarul ce duce spre frontieră, pe care, cândav, trenurile vor circula cu 160 km/h.