Proiectul Timișoara Cargo Airport, un proiect vizionar și de anvergură regională, se află pe agenda de mandat 2020-2024 al deputatului PNL Ben-Oni Ardelean. Proiectul vizează transformarea radicală a aeroportului prin extinderea acestuia pentru a deservi pe lângă transportul de pasageri și capacități mari de cargo. Ardelean consideră că acest proiect este unul gen „terapie de șoc” pentru economia Banatului și va impacta major Regiunea de Vest. Calcule estimative indică aproximativ 35.000 de noi locuri de muncă și circa 150.000 de locuitori atrași de proiect în regiune, generând astfel un impact bugetar impresionant, dat de o infuzie de capital pe orizontală în toate sectoarele, de la producție, imobiliare, HORECA, servicii, industrie etc., ridicând semnificativ gradul de dezvoltare și bunăstare a regiunii.
De la Frankfurt la Istanbul, în întreg spațiul UE, nu mai există nici un aeroport cargo de mari dimensiuni deoarece, spre exemplu, nici Viena, nici Budapesta, nu dețin teren adiacent suficient pentru dezvoltarea facilităților specifice hadlingului, pistelor, logisticii etc., necesare unui astfel de proiect. Singurul aeroport care îndeplinește condițiile necesare și obligatorii de spațiu de dezvoltare este cel din Timișoara.
„Din DN 6 până în zona terminalelor există suficient spațiu pentru construcția de birouri și centre logistice, iar între aeroport și autostradă poate fi dezvoltată platforma de piste și handling, rămânând teren disponibil dincolo de A1 unde vor putea fi construite hale, depozite și centre de producție”, spune deputatul.
Ardelean susține că „autostrada, plasată exact lângă aeroport, ne leagă de Londra, adică de toată Europa de Vest, ceea ce înseamnă o imediată conectare la toată infrastructura rutieră europeană. De aici, pe roți, ajungi în maxim 5 ore în 9 capitale ale Europei, respectiv: Belgrad, Skopje, Ljubljana, Zagreb, Budapesta, Praga, Bratislava, Viena. Nodul feroviar Arad, cu o linie de tren exact lângă aeroport, dar și apropierea de Dunăre, ne conferă privilegiul de a avea acces pe toate căile de transport posibile, respectiv: aerian, rutier, feroviar și fluvial & maritim. Un pas ulterior ar fi identificarea unui operator aerian cargo de mare capacitate, spre exemplu: Emirates SkyCargo, Korean Air Cargo, JAL Cargo etc., respectiv alt continent, care să stabilească Timișoara ca puntea lor de intrare în Europa datorită multiplelor avantaje.
„Oricum, Timișoara este cel de-al doilea pol de dezvoltare economică din România după București – Ilfov, însă acest proiect, prin anvergura sa și impactul economic, dar mai ales prin atragerea de populație necesară acestei dezvoltări, va face ca zona Timișoara – Arad, sub aspect metropolitan, să aibă o populație de peste 1 milion de locuitori. O astfel de conurbație în spațiul românesc înseamnă mai multe opțiuni, dezvoltare și bunăstare pentru cetățeni”, conchide deputatul liberal Ben-Oni Ardelean.
(P)