Primii metri de asfalt au fost așternuți astăzi pe varianta de ocolire Timișoara Sud, anunță DRDP Timișoara. Un pas mic, dacă ne gândim că deja au fost întâmpinate piedici în calea șantierului început în luna martie. E bine că lucrările nu au fost oprite, deși constructorul se plânsese că nu a fost plătit pentru cât a muncit.
„Antreprenorul Tirrena Scavi a executat în zona Utvin, la km 2, etapele premergătoare – piatră spartă, emulsie bituminoasă – iar astăzi s-a trecut la așternerea primului strat de asfalt. Ce s-a mai executat în ultima perioadă: umpluturi la podețe, hidroizolații, armări și cofrări la culeele pasajelor, montarea prefabricatelor pentru podețe, decopertări de strat vegetal, relocări ale rețelei de irigații, consolidări și egalizări ale fundațiilor podețelor, stabilizarea malurilor. Lucrările amintite s-au desfășurat în zece poziții kilometrice. Săptămâna viitoare, arheologii vor finaliza cercetările și la ultimul sit, redeschis în apropiere de DN 59 (Timișoara – Șag) pentru studii suplimentare”, a transmis DRDP Timișoara.
La finalul lunii septembrie, Asociația Pro Infrastructură spunea că proiectul este ”cvasi-blocat” și că la ritmul la care se muncește sunt șanse slabe ca șoseaua ocolitoare să fie gata în 25 martie 2022, când este terenul de finalizare.
”Centura Timișoara este cvasi-blocată în birocrație și în incompetența autorităților centrale și locale! Deși ministrul Bode și primarul Robu au făcut zeci de promisiuni pompieristico-electorale de pe șantier, adevărul trist este că acest proiect de peste 300 de milioane de lei, început în martie 2020, cu 2 ani termen de execuție, a ajuns abia la 11,5%”, au transmis cei de la Pro Infrastructură. Potrivit specialiștilor ce veifică marile proiecte de infrastructură din România, la Timișoara sunt mai multe probleme. Una dintre ele, foarte gravă, ar fi lipsa plăților. Nu s-a plătit niciun leu pentru lucrările executate în ultimele 6 luni, singura plată fiind avansul de la începutul proiectului”, mai spun membri Pro Infrastructură.
O altă problemă majoră ar fi exproprierile care nu sunt făcute nici acum. De asemenea, proiectul ar trebui modificat pentru a se realiza intersecțiile cu alte drumuri, printre care și cel al Boilor. ”Majoritatea intersecțiilor cu drumurile traversate de centură au fost modificate ca soluție tehnică, însă nu au fost adăugate în contract de CNAIR pentru a putea fi facturate și plătite; Exproprierile suplimentare consistente pentru modificările intersecțiilor de la punctul anterior sau pentru nenumăratele relocări de utilități nu au fost lansate până în prezent de CNAIR, iar CFR nu a predat terenul constructorului pentru realizarea principalelor 3 viaducte de pe proiect peste diverse magistrale de cale ferată. În plus, intersecția de la Drumul Boilor este complet blocată, fără nicio perspectivă clară de continuare a lucrărilor pe acel sector, în lipsa unei asumări clare din partea CNAIR sau a primăriei Timișoara”, mai transmite Asociația.
Șantierul centurii Timișoarei pe partea de sud a demarat anul acesta în 25 martie. Constructorul are la dispoziție, conform contractului, doi ani pentru a finaliza cei 25,6 kilometri de variantă de ocolire.
Probleme confirmate de DRDP Timişoara
Unele dintre problemele semnalate de cei de la Asociația Pro Infrastructură sunt confirmate de coducerea DRDP Timișoara. Potrivit directorului Horațiu Simion sunt unele întârzieri. Acesta spune însă că stadiul lucrărilor este de sub 15%. ”Există întârzieri. Ordinele de plată vor fi întocmite săptămâna aceasta și se va plăti ce s-a executat până acum. Exproprierile suplimnetare au fost înaintate incomplet către CNAIR de către antreprenor, a cărui sarcină sunt, și urmează să fie refăcute”, a declarat drectorul DRDP Timișoara, tot la finalul lui septembrie.
Momentan nu se poate vorbi despre o depășire a termenului de finalizare din 2022, mai spunea șeful DRDP.