Mii de bloguri active există în România în acest moment, bloguri care contează cu adevărat din punct de vedere al traficului și al comunității de publishing. Dincolo de acestea, alte zeci de mii de bloguri românești pot fi accesate online, cele mai multe dintre ele având o activitate slabă (sau abandonate chiar) ori fiind proiecte personale accesate mai mult de prieteni, încercări timide ale unor persoane, inclusiv copii.
Forte multe dintre aceste bloguri folosesc domenii gratuite și alte resurse mai puțin profesionale, însă există un volum tot mai mare de bloguri cu domenii proprii, web hosting de calitate, imagine foarte bună și care chiar reușesc să concureze cu succes cu publicații ale unor companii dedicate zonei mass – media.
Bloggerii sunt în prezent tot mai apreciați de public și implicit de către brandurile care doresc să se promoveze. Mulți bloggeri ajung astfel influenceri, chiar dacă cei mai mulți dintre ei la un nivel redus, pentru o comunitate restrânsă. Există bloggeri care au însă un statut cel puțin de jurnalist, ba chiar de jurnalist independent, care își administrează și propria afacere – blogul în sine. Cu talent, muncă și dăruire, poate și cu puțin noroc, un blogger poate ajunge să aibă un job part time sau chiar full time legat de propriul website. Există exemple de succes cu bloggeri mai ales în IT&C, în domeniul culinar, în turism și în fashion, dar să nu uităm de zona de știri – politică – sport – actualitate – monden. Multe alte nișe pot aduce succesul, de exemplu sănătatea, creșterea copiilor, estetica.
Este la îndemâna oricui să lanseze propriul blog. Nici nu este nevoie de o mare investiție, chiar dacă vrei să faci totul profesional. Ai nevoie de un domeniu web (de preferat .ro, costă până în 10 euro + TVA / an), de un pachet de găzduire web (chiar și de la 1 euro / lună) și de o platformă web – de preferat WordPress. Dacă te chinuiești puțin, poți face totul pe cont propriu, fără a mai plăti pentru programare și web design, căci există în prezent teme și resurse ce pot fi adaptate flexibil la conceptul tău web. Ceea ce contează mai departe cel mai mult este oricum conținutul și nu designul în sine. Prin conținut, ne referim la text în special, dar și la fotografii și video-uri (mai ales pentru propagarea pe YouTube, Facebook, Instagram).
Cum te poate ajuta lansarea propriului blog pentru o carieră în diverse domenii? În zona de publishing, este evident. Cu propriul blog, poți fi un jurnalist calificat la locul de muncă. Vei învăța pe cont propriu să lucrezi în acest domeniu și, dacă vei atrage trafic, vei putea ușor apoi să ai colaborări sau chiar să te angajezi la publicații de top. Asta dacă nu cumva vei fi atât de bun încât să lansezi propriile publicații web, dincolo de blogul personal.
Dar blogul te poate ajuta și dacă vrei o carieră într-un alt domeniu. De exemplu, dacă visezi să lucrezi în IT&C, poți aprofunda unele subiecte, poți scrie mult despre acest domenii, poți face propriile teste hardware și software și te vei remarca în comunitatea online. Vei avea experiență, iar la un viitor interviu de angajare, blogul va fi un avantaj mare pentru tine în ochii angajatorului. Pentru că blogerii sunt tot mai apreciați de companii, este posibil să primești și alte căi de acces în domeniul în care visezi să lucrezi – unele scurtături!
Nu contează dacă vrei să lucrezi în avocatură – juridic, domeniul economic – financiar, poate în agricultură sau în design interior, un blog de specialitate te va introduce rapid în comunitatea respectivă. Pas cu pas, ai mari șanse de a fi remarcat în mod natural sau de a avea mai mult succes atunci când aplici pentru un job. Astfel, de la blog la job, iată cale scurtă! Te vei dezvolta personal și probabil asta îți va folosi în carieră, indiferent de alegerile pe care le vei face.