9.1 C
Timișoara
marți 26 noiembrie 2024

Dedicat iubitorilor de jazz. Timișoara Jazz Festival, aproape de startul ediției XI

În perioada 10-12 noiembrie, va avea loc a XI-a ediție a Timișoara Jazz Festival, eveniment de tradiție al orașului, așteptat cu ardoare de fanii acestei muzici. Acest festival a adus pe scenele timișorene, de-a lungul anilor, artiști de marcă ai scenei mondiale: ESBJORN SVENSSON TRIO, TORD GUSTAFSEN, NILS PETTER MOLVAER, ARILD ANDERSEN, OREGON, JOE LOVANO, ULF WAKENIUS, EBERHARD WEBER, GIOVANNI GUIDI, AVISHAI COHEN, TRILOK GURTU, IIRO RANTALA, JOSHUA REDMAN, MISHA ALPERIN si multi altii.

În acest an, line-up-ul va fi cu totul special, cu o componență nordică, norvegiană, în special.

Programul va fi următorul:

10 noiembrie, Sala Capitol a Filarmonicii Banatul, ora 19:00

Thomas Strønen -Time Is a Blind Guide (Norvegia, Japonia, Suedia):

Ayumi Tanaka – pian;

Håkon Aase – vioară;

Leo Svensson Sander – violoncel;

Ole Morten Vågan – contrabas;

Thomas Strønen – tobe, percuție

 

Red Kite (Norvegia):

Even Helte Hermansen – chitară;

Trond Frønes – bas;

Bernt André Moen – clape;

Torstein Lofthus – baterie

 

11 noiembrie, Sala Capitol a Filarmonicii Banatul, ora 19:00

Fish In Oil (Serbia, UK):

Veljko Nikolić – Papa Nik – percuție;

Tom Fedja Franklin – tobe;

Branislav Radojković – chitară bas, contrabas;

Bratislav Radovanović – chitară;

Dusan Petrović – saxofon.

 

Sinikka Langeland – Sauna Cathedral (Norvegia, Finlanda):

Sinikka Langeland – kantele, voce;

Trygve Seim – saxofon;

Eivind Nordset Lønning- trompetă;

Ståle Storløkken – orgă electronică;

Mats Eilertsen – contrabas;

Markku Ounaskari – baterie;

 

Pål Terje Antonsen – sunetist

 

12 noiembrie,  Clubul Escape Underground Hub, ora 20:00

Daniel Dorobanțu & Petre Ionuțescu (România):

Daniel Dorobanțu – electronice;

Petre Ionuțescu – trompetă

 

Despre artisti:

Thomas Strønen -Time Is a Blind Guide (Norvegia, Japonia, Suedia):

Ayumi Tanaka – pian;

Håkon Aase – vioară;

Leo Svensson Sander – violoncel;

Ole Morten Vågan – contrabas;

Thomas Strønen – tobe, percuție

Percuționistul norvegian Thomas Strønen este unul dintre cei mai apreciați muzicieni scandinavi ai momentului. De-a lungul timpului și-a pus amprenta creativă în numeroase proiecte valoroase, în fiecare dintre ele experimentând noi sonorități și modalități de exprimare. Dintre grupurile în care activează sau a activat amintim: Food (cu Iain Ballamy), Parish (cu Bobo Stenson, Fredrik Ljungkvist și Mats Eilertsen); Meadow (alături de John Taylor și Tore Brunborg, ulterior cu Anders Jormin la contrabas); Humcrush (cu Ståle Storløkken, feat. Sidsel Endresen în 2011); Reflections in Cosmo (cu Ståle Storløkken, Hans Magnus Ryan, Kjetil Møster), Arild Andersen Quartet, Maria Kannegaard Trio. Cu grupul Time is a Blind Guide (în care introduce atmosfera unei orchestre de cameră) a lansat deja două albume, Time is a Blind Guide (2015) și Lucus (2018). În 2015, Strønen lansa la ECM Records albumul Time Is A Blind Guide, compozițiile proprii prinzând viață prin crearea unui ansamblu, o combinație trio de coarde cu piano trio, uneori adăugându-se un ansamblu de percuționiști. Inspirat de pădurea în care trăia la momentul respectiv, Strønen a găsit resurse interioare pentru a crea un univers muzical liric, intens, lucru evident dacă îi asculți compozițiile pline de sensuri, prinse în texturi fascinante și linii melodioase. A realizat turneuri cu acest ansamblu, a experimentat în permanență, unele compoziții transformându-se de la o zi la alta. Trei ani mai târziu, Thomas Strønen era pregătit pentru al doilea album. De această dată a cooptat-o pe pianista japoneză Ayumi Tanaka și a restrîns formula grupului la quintet. Albumul Lucus a fost lansat anul trecut tot la casa de discuri ECM Records. Quintetul prezent la Timișoara Jazz Festival 2019 va fi format din muzicieni excepționali, fiecare virtuozi ai instrumentelor lor, cu cariere individuale remarcabile: Ayumi Tanaka, la pian, Håkon Aase la vioară, Leo Svensson Sander la violoncel, uluitorul Ole Morten Vågan la contrabas și liderul trupei, Thomas Strønen, la baterie și percuție.

 

  1. Red Kite (Norvegia):

Even Helte Hermansen – chitară;

Trond Frønes – bas;

Bernt André Moen – clape;

Torstein Lofthus – baterie

 

Red Kite este un quartet norvegian a cărui muzică se va adresa mai ales publicului care savurează combinațiile experimentale între jazz și rock progresiv. Exploratori și energizanți, membrii grupului sunt: bateristul Torstein Lofthus (a cântat cu Shining, Elephant9, Mathias Eick Quintet și este unul dintre fondatorii acestui quartet), chitaristul Even Helte Hermansen (Shining, Revenge Bushman și Grand General), Trond Frønes (Cadillac) la bass și Bernt André Moen la keyboards. Au lansat anul acesta primul lor album (la RareNoise Records) și au primit recenzii foarte bune mai ales din partea criticilor de rock progresiv care, surprinși de calitatea muzicii lor, le-au pus câteva etichete: prog-pysch-jazz sau avant-garde jazz with the brain-rattling textures of psychedelic metal. Sunt un grup creativ, cu o identitate deja bine definită. Fiecare dintre membrii quartetului are o experiență bogată în grupuri de muzică hard rock și jazz. Au început să cânte la început în jam sessions, participând ocazional în festivaluri de jazz sau rock. Cu timpul și-au dat seama că și-ar dori să continue în forma unui grup stabil, dezvoltând un sunet distinctiv, o identitate de sine stătătoare, cu tot ceea ce presupune acest lucru – sesiuni de repetiții, compoziții, turnee. Muzica adusă pe scenă de Red Kite poartă amprenta surselor de inspirație, cei patru muzicieni fiind  capabili să navigheze impresionant pe o arhitectură complexă de progresiv- jazz, atât cu asumarea riscurilor, în spiritul improvizațiilor jazz, cât și cu intensitatea hard rock-ului.

 

  1. Fish In Oil (Serbia):

Veljko Nikolić – Papa Nik – percuție,

Tom Fedja Franklin – tobe,

Branislav Radojković – chitară bas, contrabas,

Bratislav Radovanović – chitară,

Dusan Petrović – saxofon.

 

Fish in Oil  vor aduce  pe scena Timișoara Jazz Festival o muzică instrumentală originală, colorată cu un pic de blues și rock and roll, cu teme preluate din folk, punctată deseori de improvizații free-jazz. Muzica acestei trupe reflectă cu exactitate timpul și regiunea de unde provine – este un amestec intrigant între esteticile occidentale și estice,  o fuziune dintre istorie și viața contemporană. Fish In Oil a fost înființată în 1993, în Belgrad. Fondatorul ei, chitaristul Bratislav Radovanović, și-a pus semnătura pe majoritatea compozițiilor trupei. Quintetul a debutat discografic cu „Poluostrvo” în 2012. Apoi a înregistrat “Drnch” (2013) și „Tri ključa” (2016). Al patrulea album al trupei, „Sve će biti u najboljem redu”, a fost înregistrat în 2018 la Metropolis Jazz și a fost lansat în cadrul Belgrad Jazz Festival, atunci când l-au avut ca invitat pe celebrul chitarist Mark Ribot. Muzica de pe acest album va putea fi ascultată și la Timișoara Jazz Festival.

 

Membrii trupei sunt unii dintre cei mai apreciați muzicieni sârbi: chitaristul și compozitorul Bratislav Radovanović este implicat în multe proiecte de free improvisation, compune muzică pentru orchestra „Tusta I Tma”, dar și muzică de film. Saxofonistul Dušan Petrović este liderul sextetului Menson Benson, al duetului Coxless Pair și membru al altor câteva trupe belgrădene. Contrabasistul Branislav Radojković este liderul trupei de world music Naked. În iulie 2005, a terminat cu succes “Berklee Summer School” din Perugia, Italia, și este foarte activ pe scena muzicală din Belgrad. Bateristul Tom Fedja Franklin este colaborator al Coxless Pair și membru al sextetului Menson Benson. Percuționistul Papa Nik (Veljko Nikolić) are un palmares foarte bogat, a cântat cu aproape fiecare muzician sârb important (cum ar fi pianistul Miloš Petrović sau Lala Kovačev). Este lider al „The Institute”, grup cu o longevitate de aproape 40 de ani și interpretează muzică improvizată la instrumente create manual.

 

  1. Sinikka Langeland – Sauna Cathedral (Norvegia, Finlanda):

Sinikka Langeland – kantele, voce;

Trygve Seim – saxofon;

Eivind Nordset Lønning— trompetă;

Ståle Storløkken – orgă electronică;

Mats Eilertsen – contrabas

Markku Ounaskari – baterie;

Pål Terje Antonsen – sunetist

 

Sauna Cathedral este rezultatul întâlnirii recente a unor muzicieni consacrați în jurul uneia dintre cele mai prețioase voci ale Nordului – Sinikka LangelandTrygve Seim la saxofon, Mats Eilertsen la contrabas, Ståle Storløkken la orgă electronică, Eivind Norset Lønning la trompetă și finlandezul Markku Ounaskari la baterie vor pune în scenă creațiile semnate Sinikka Langeland, în forma unor piese muzicale concepute ca trepte de inițiere într-un univers mitologic unic, puțin cunoscut în zona sud-europeană.

 

Sinikka Langeland și-a început cariera cântând muzică tradițională, apoi s-a simțit mai bine improvizând, compunând și folosindu-se de resursele jazzului. Stăpânește până la desăvârșire un instrument tradițional finlandez – kantele, dar și vocea. A descoperit și a cercetat multe comori muzicale din zona Finnskogen, aflată la granița dinspre sud-est dintre Norvegia și Suedia, acolo unde aproape că nu se vorbește, se cântă, spun unii etnologi. În Finnskogen (pădurea finlandeză, în limba norvegiană) se află o minoritate finlandeză, ai cărei membri poartă numele de finlandezi pădureni, cu tradiții transmise de la o generație la alta și cu origini în vechea Carelia. Sinikka Langeland și-a apropiat toate miturile, temele muzicale descoperite și le-a dat o interpretare extrem de personală, aducînd la lumină, din tenebrele trecutului, o paletă bogată de trăiri. În universului ei muzical se reflectă contrastele existente în toate poveștile (miturile): durere, tristețe, bucurie, speranță în bunătatea omului și, în plus, identitatea sa de om al pădurii (cu tot ce implică o asemenea titulatură). Discografia muzicienei însumează 14 albume, 9 apărute la Grappa și Nordic Sound, 5 la ECM Records, fiecare dintre albume reprezentând mărturii ale muncii sale de explorator de tradiții și creator de lumi sonore originale.

 

  1. Daniel Dorobanțu & Petre Ionuțescu (România):

Daniel Dorobanțu – electronice;

Petre Ionuțescu – trompetă

Petre Ionuțescu și Daniel Dorobanțu au lansat anul trecut un proiect comun, intitulat Cartea de Piatră. Colaborarea lor a continuat, iar concertul susținut de aceștia în iulie 2019, pe scena Gărâna Jazz Festival XXIII, a fost înregistrat și va constitui materialul albumului digital pe care îl vor lansa la Timișoara Jazz Festival – „Petre Ionuțescu & Daniel Dorobanțu – Live at Gărâna Jazz Festival“. La sfârșitul anului vor lansa materialul și pe suport vinil. Muzica lor este un mix ingenios și inspirat de jazz, muzică electronică, ambientală, cu influențe din muzica clasică.

 Daniel Dorobanțu a debutat în 1995 și de atunci a produs 12 albume de studio, numeroase lucrări de artă video, instalații, spectacole live și experimente multimedia. În 1995, Daniel Dorobanțu a fondat Thy Veils ca proiect individual de studio. 13 ani mai târziu, Daniel abandonează compoziția în favoarea improvizației și transformă Thy Veils într-un ansamblu de artă sincretică. Începând cu anul 2008, i se alătură nu mai puțin de 8 artiști și au loc primele apariții publice, în diferite formule de componență. În câțiva ani, Thy Veils devine un nume rezonant pentru stilurile ambient, neoclasic şi world-fusion, atât în contextul artistic românesc, dar și internațional.

 

Petre Ionuțescu este trompetist, muzician și producător, membru fondator al formațiilor Trompetre, Funky Growl, Blazzaj și fondator al Asociației Romanian Brass Society (2006), prima asociație din România dedicată instrumentelor de alamă. A absolvit Conservatorul la Universitatea de Vest Timișoara, Facultatea de Muzică, promoţia 1999. Între 1995–1999 a fost prim-trompetist al Filarmonicii din Arad și a colaborat cu Filarmonica Banatul din Timișoara și Filarmonica de Stat din Sibiu. Este supranumit și “the master of traditional wind instruments”. A colaborat cu nume importante de pe scena românească, precum Alexandrina, Thy Veils, Subcarpați, Iordache sau Negura Bunget. În 2016, Petre Ionuțescu a lansat primul său album cu proiectul Trompetre, Maria Radna Live. Tot în 2016 primește premiul „Trompetistul anului” în cadrul Timișoara Jazz Awards.

Biletele se pot obtine la Caseria Filarmonicii Banatul, precum si on-line de pe platforma bilete.ro

Timișoara Jazz Festival este realizat cu sprijinul Consiliului Județean Timiș.

Proiectul este  realizat în parteneriat cu Asociația Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii, cu sprijinul Primăriei Municipiului Timișoara și al Consiliului Local, prin intermediul programului cultural prioritar ”Timișoara. Capitală Europeană a Culturii 2021”, parte a Programului Cultural TM2021 din anul 2019.

Evenimentul este produs de FUNDATIA CULTURALA JAZZ BANAT.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Citește și :