Un oraș din vestul țării nu așteaptă după Guvern și Ministerul Transporturilor pentru a-și dezvolta infrastructura. Deși este treaba Executivului să construiască autostrazi, autoritățile din Oradea au reușit pe cont propriu să câștige un proiect pentru construirea unei legături rutiere în regim de autostradă care va lega orașul cu viitoarea șosea rapidă Transilvania.
În acest fel, când va fi gata autostrada Transilvania care duce în Ungaria, orădenii vor avea un drum de mare viteză care să îi ducă la autostradă sau în Ungaria. Totul a fost posibil pentru că Zona Metropolitană Oradea a accesat fonduri europene. Asta în timp ce Timișoara nu are nicio legătură directă cu autostrada A1, iar administrația Robu nu face eforturi pentru a schimba situația, aruncând vina pe Guvern.
„Vineri, înainte de Crăciun, au fost aprobați în Comisia Tehnică a Companiei de autostrăzi (CNAIR) indicatorii tehnico-economici ai legăturii de patru benzi dintre orașul Oradea și viitoarea autostradă Transilvania, proiect realizat de Zona Metropolitană Oradea. Acest nou drum cu profil de autostradă va lega centura Oradea din zona Calea Sîntandrei de viitoarea autostradă, pe care o va „înțepa” la 2,5 km de graniță, într-un nod rutier. Lungimea acestui nou drum va fi de 19,5 km.
Am finalizat și procedurile necesare exproprierii terenurilor afectate de această investiție. Investiția va fi realizată de Compania de autostrăzi printr-o finanțare europeană și se ridică la aproape 150 de milioane de euro. Dacă nu vor fi probleme, ar urma ca, în primul trimestru al anului 2019, să se aprobe indicatorii proiectului printr-o hotărâre de guvern, inclusiv să se finalizeze exproprierea. Lucrările ar putea începe la sfârșitul anului 2019. În doi ani de zile, cam în același timp cu finalizarea primelor tronsoane ale autostrăzii Transilvania de la intrarea în țară, s-ar putea termina și această legătură rutieră, foarte importantă pentru Oradea și județul Bihor.
Mulțumesc tuturor celor care au contribuit la realizarea acestui proiect: proiectanților și colegilor de la Zona Metropolitană, Primăriei Biharia pentru exproprierea terenului de sub nodul rutier cu autostrada, Agenției de Mediu pentru emiterea acordurilor de mediu și reprezentanților CNAIR care au susținut proiectul tehnic”, a scris Ilie Bolojan, primarul din Oradea, pe pagina sa de Facebook.
Mica precizare: ce s-a construit la Oradea nu este o autostrada ci un drum judetean care a fost construit cu 4 benzi, ca o autostrada. Dar are tot regim de drum judetean si poate fi construit din banii dati regiunilor exact in acest scop prin Programul Operational Regional (POR) . Ca pana acum, adica in perioada de alocare 2007-2014, autoritatile locale din Romania nu au fost capabile sa isi dea seama ce potential au fondurile care le erau rezervate prin POR este altceva. Bine ca s-au trezit macar in actuala perioada de alocare!
Nici la ceilalți nu poate fi vorba despre necunoașterea posibilității accesării fondurilor structurale Europene, ci despre un refuz interesat. Despre posibilitatea conectării Timișoarei la sistemul autostradal European prin Belgrad s-a știut anterior declarării acesteia drept Capitală Europeană, dar bețele în roate au împiedicat acest lucru…