Consiliul Local Timișoara are în subordine o serie de regii care oferă servicii necesare timișorenilor. Din păcate, cele mai multe dintre ele se află într-o situație financiară extrem de grea. Aproape de faliment de mulți ani, societățile bugetare nu par să se redreseze, deși autoritățile pompează sume enorme în ele. Cele mai puțin profitabile regii sunt Colterm, societatea de termoficare a orașului, și STPT (Societatea de Transport Public Timișoara), fosta RATT. În acest număr al săptămânalului nostru vă prezentăm starea financiară a celor două regii care de mai bine de 10 ani acumulează datorii peste datorii și nu reușesc să treacă pragul falimentar în care se află.
Colterm, agent termic cu datorii
Colterm SA este una dintre regiile falimentare ale orașului. Cu 846 de angajați și 61.000 de abonați, societatea de termoficare nu reușește să scape de datoriile istorice. Situația a ajuns, în august, atât de gravă, încât angajații au primit cu întârziere salariile. Aproape toți salariații au primit lefurile cu două săptămâni mai târziu, iar suma restantă s-a ridicat la 3 milioane de lei.
Cea mai gravă situație s-a înregistrat însă la începutul verii. În luna iunie, toți abonații Colterm au rămas fără apă caldă. Totul a plecat de la datoriile foarte vechi către furnizoul de gaz, care a decis să nu mai păsuiască regia și, pentru câteva ore, la robinetele timișorenilor a curs doar apă rece.
„E.ON Energie România a fost nevoită să sisteze luni, 25 iunie, începând cu ora 14, volumele de gaze naturale livrate către Colterm, din cauza nerespectării convenţiei de plată de către Colterm şi Municipiul Timişoara. Valoarea totală a datoriilor Colterm depăşeşte 66 milioane lei, din care circa 8,2 milioane reprezintă datorii din acest an, cu termenul de scadenţă depăşit. E.ON Energie România şi-a îndeplinit toate obligaţiile contractuale asumate faţă de Colterm S.A. şi, în calitate de furnizor de gaze naturale, compania noastră a transmis numeroase notificări prin care a solicitat plata datoriilor”, au transmis atunci reprezentanții E.ON Gaz.
Criza nu a durat mult, dar este departe de a fi depășită. Directorul regiei a fugit la București și, cu promisiunea primarului Nicolae Robu, a reușit să reeșaloneze plata. Reprezentanții Colterm au încercat, în schimb, să ascundă suma reală datorată E.ON Gaz, însă furnizorul de gaz nu a ținut-o secretă. Intrată pe fir, Primăria Timișoara a început să plătească din datorii.
„Menționez că primăria plătește, până în septembrie inclusiv, 3,5 milioane de lei pe lună pentru certificate verzi. În 10 iulie, când vom încasa cotele defalcate din impozitul pe venit, vom acorda prioritate absolută plăților către Colterm — indirect, către E.ON! — și către RATT (n.r.: actuala STPT), singurele două societăți ale primăriei având încă probleme provenite din moștenirea cumplită de la precedenta administrație. Am motive să sper că mâine (n.r.: marți) situația se va regla, prin acceptarea de către E.ON — la nivelul conducerii din Germania — a angajamentului meu personal de achitare a sumei convenite de părți în 10 iulie”, declara la vremea respectivă primarul Timișoarei.
Potrivit puținelor documente oficiale legate de bugetul Colterm, am reușit să aflăm că datoriile regiei sunt de peste 100 de milioane de lei.
Transportul Timișoarei, între modernizare și datorii
O altă regie cu multe probleme este Societatea de Transport Public Timișoara, fosta RATT. Potrivit filei de buget pentru anul 2018, STPT are plăți restanțe de 58,3 milioane lei și creanțe de 8,5 milioane lei. Așadar, o datorie de 64,8 milioane lei. Iar situația nu datează de ieri, de azi, ci de ani buni. Primăria Timișoara a afectat și ea bugetul regiei, pentru că, arăta fostul director al regiei, Sorin Supuran, nu a plătit cotizațiile datorate.
Situația a ajuns atât de gravă, încât angajații regiei și-au primit salariile parțial și cu mari întârzieri, încă din luna noiembrie 2017. De atunci, lună de lună, oamenii au muncit mai mult gratis.
„În 31 mai, sumele datorate de autoritatea tutelară (n.r.: Consiliul Local Timișoara) erau de 14 milioane. Dacă acea sumă ar fi fost achitată integral, societatea ar fi putut să achite salariile, acele rate de eșalonare și chiar o parte din furnizori. Foarte puțină lume știe că neplata la timp a datoriei către ANAF — ea nu era plătită niciodată la timp, este un termen de 30 de zile de la data la care expiră termenul în care se poate plăti — adună penalități și accesorii; mă refer la datoriile către bugetul statului, contribuții sociale, de salarii. Fiind bani publici, am insistat foarte mult și am încercat să conștientizez, pentru că penalitățile erau sume foarte mari. Acelea pot fi imputate la o eventuală auditare a Curții de Conturi celui care este manager”, a precizat, în această vară, fostul șef al STPT, Sorin Supuran.
Abia în luna august, Primăria Timișoara a reușit să găsească bani pentru a plăti salariile angajaților. Vestea a ajuns pe Facebook, postată de Nicolae Robu. Primarul uită însă de sumele enorme datorate în continuare de STPT.
„Am aprobat ieri, 07 august, suma de 6 milioane lei pentru STPT, astfel încât să se poată plăti salariile angajaților și obligațiile către ANAF la zi, așa cum am promis! Reamintesc, dificultățile financiare la STPT au apărut odată cu pierderea unui proces cu ANAF pentru neplata unui TVA în valoare de 68 milioane lei — ați înțeles bine: 68 milioane lei! —, de pe vremea administrației precedente! De atunci, lună de lună, eu trebuie să asigur 1.200.000 lei pentru ANAF mai întâi — altminteri, STPT ar ajunge la faliment și toți angajații și-ar pierde locurile de muncă! — și abia apoi să virez banii pentru salarii și celelalte cheltuieli! O spun încă o dată: e o performanță managerială să reușești să duci cheltuieli neprevăzute de peste 60 milioane lei — 20 milioane de la furtună, 25 milioane din cei 68 milioane TVA la STPT, 15 milioane certificate verzi în numele COLTERM —, în condițiile în care veniturile pe 2018 sunt cu peste 15 milioane lei mai mici ca în 2017 din cauza reducerii impozitului pe venit de la 16% la 10%, nicidecum ceva de blamat, cum înțeleg niște capete… grele! Dar vom răzbi! Și, în curând, de exemplu, calitatea serviciilor de transport public va fi și ea mai bună — garantez eu asta! —, de exemplu, pe linia 33, vom avea nu 3 autobuze, cum am avut multă vreme, ci 6! Pentru că cetățenii Timișoarei merită și se poate!”, anunța primarul.
Soluție pentru pomparea banilor în regii
În situații de criză sau din dorința de a salva regiile Consiliului Local, autoritățile au început să împartă sarcini unor societăți al căror obiect de activitate nu are nimic de-a face cu acestea.
Din august, curățenia stradală este asigurată de… societatea de termoficare. Astfel, angajații Colterm vor mătura și spăla străzile din oraș, pe lângă principala preocupare a lor, aceea de a furniza agent termic populației. S-a ajuns în această situație după ce RETIM, care mai are contract cu Primăria Timișoara până în august, a anunțat că nu va participa la licitație pentru un nou contract, fiind nemulțumită de prețul oferit — 10 milioane de lei pe patru ani.
Contractul ajunge la Colterm, dar numai pentru 90 de zile, fiind vorba de o atribuire directă, în caz de forță majoră.
„Asigurarea continuității prestării serviciilor de operare a stației de sortare a deșeurilor municipale, în condițiile actuale, stipulate în contractul de concesiune și în legislația în materie, până la preluarea acesteia de către concedent, dar nu mai mult de 90 de zile”, aflăm din hotărârea Consiliului Local.
Angajații Colterm au mai primit o sarcină de la Primărie, aceea de a face lucrări de reparații în școli și spitale. Și tot în Timișoara, Societatea de Transport Public se ocupă de iluminatul stradal. Asta tot după ce vechile contracte au expirat, iar primarul a dorit ca serviciul să fie preluat de o regie din subordinea sa. Astfel, anual, în visteria STPT intră 300.000 de euro din banii publici.