Sportul românesc a fost de-a lungul timpului un adevărat motor al dezvoltării sociale. Pe lânga menirea sa de a educa tineretul a fost mult timp un ambasador foarte vizibil al țării noastre. Cu multe suișuri, dar și perioade de stagnare evidentă, și acum, sportul este la fel, o oglindă fidelă a societății. Dacă nu prea merg treburile în multe din sporturi este de fapt reflexia faptului că nici în societate nu prea sunt toate cum ar trebui.
Dar indiferent cât de bine sau rău funcționează lucrurile în sportul nostru, în general, nu la fel de bună este imaginea sportivelor ce muncesc poate chiar mai mult decât colegii băieți, iar laurii îi culeg mult mai rar.
Tocmai pentru a studia locul, rolul și vizibilitatea sportivelor în mediatizarea generală a fenomenului, Universitatea de Vest Timișoara s-a alăturat unui amplu studiu științific ce urmează să adune multe date din mai multe țări.
Doamna Simona Petracovschi, dascăl al Facultății de Sport și Educație Fizică și un colectiv de colaboratoare s-au sincronizat acestui proiect internațional pentru a oferi cât mai multe răspunsuri despre fetele din sport.
La universitate a avut loc o masă rotundă cu interesantul subiect circumscris temei „Vizibilitatea sportivelor în media din Romania”. A urmat un dialog deloc formal între reprezentanți ai presei și oamenii de sport. Evident că dacă participarea ar fi fost mai substanțială poate și rezultatele așteptate ar fi fost mai ample.
La acest proiect iau parte entități diverse din la fel de diverse locuri ca:
-Women in sport din Marea Britanie
-Girls in sport din Suedia
-Institutul european pentru dezvoltare locală (EILD) din Grecia
-Fundația pentru promovarea incluziunii sociale din Malta (FOPSIM)
Între cele mai importante obiective pe care dorește să le atingă proiectul sunt cele legate de promovarea și încurajarea egalității și echității în sport. Se mai dorește o reducere a stereotipurilor de gen și a modului de gândire în șabloane prefabricate în sport.
Se dorește ca într-o societate, pe cât posibil mai bună, să se promoveze rolul modelelor pozitive în sport. La acest aspect un rol important îl are și contribuția mass media pentru a reflecta o imagine corectă.
Au fost monitorizate și analizate principalele canale Tv ca fiind cele mai audiate medii ce vorbesc de sport.
Sigur că aceste analize pot duce la unele date cantitative, dar și de calitate a mesjului transmis. Ca o primă, dar și simplistă concluzie se poate spune că situația imaginii fetelor din sportul românesc nu este din cele mai bune chiar dacă eforturile sunt evidente. Încă se mai poate distinge un mod de gândire patriarhal unde rezultatul unui sportiv este mai bine mediatizat decât al colegei sale. Dar lucrurile se îndreaptă încet.
La unele sporturi individuale exemplul domnișoarelor este mai puternic. Cel mai recent exemplu este al Simonei Halep ce și-a câștigat locul binemeritat în presa română.
O altă mare problemă a sportului ce influențează și imaginea fetelor este evidenta subfinanțare. Parcă la fete este și mai evident fenomenul decât la băieți.
Într-o lume a capitalului unde se face sport ca profesie și există canale media comerciale, este evident că cine va investi bani în acest fenomen va dori să-și scoată un oarecare profit. În lipsa acestuia nici sportul nu prea are cum să meargă. A fost menționat exemplul Nadiei Comăneci, care având parte de mulți ani în alt sistem statal, dar și economic a știut să se pleze pe aceste realități de cerere și ofertă.
Ar fi deosebit de interesant de aflat datele centralizate ale acestui program internațional despre sportul feminin și unde ne plasăm noi între celelalte țări.