De curând, cu circa o lună în urmă, s-a întâmplat ceva ce nu părea a fi posibil niciodată în orașul nostru. Conducerea la vârf a societății de transpot urban a fost schimbată. Cine ar fi putut bănui că cei ce păreau lipiți cu cei mai buni adezivi pe scaunele de șefi pot fi înlocuiți vreodată?
Veșnica gaură neagră a bugetului local ce a fost timp de mulți ani de zile Regia Autonomă de Transport Timișoara se poate spera că se va micșora întrucâtva, dacă nu chiar închisă de tot.
La o lună de la preluarea întreprinderii, ce între timp și-a schimbat și numele în Societatea de Transport Public Timișoara, noua conducere formată din Sorin Supuran, director general și Nicolae Bitea, director general adjunct, a ieșit în fața opiniei publice să facă un prim bilanț provizoriu a ceea ce au găsit la fața locului.
Departe de a fi doar un simplu exercițiu de imagine chiar a fost o serioasă punere în temă a dezastrului de la transporturi. După cum promite conducerea, se dorește ca de acum să se repare cât mai multe din cele ce au fost lăsate cu crasă nepăsare vraiște. Și orice măsură, hotărâre sau cheltuieli să fie făcute în mod transparent, dar mai ales în limitele legii, ceea ce până acum nu se poate spune că s-ar fi întâmplat în ultimul deceniu.
Când cineva vorbește despre greaua moștenire a vechii administrații se poate spune că aruncă o posibilă vină în cârca celor dinainte. Nu este cazul și la fostul RATT. Aici, chiar a fost țara nimănui ce nu a fost controlată sau manageriată de nimeni. A fost un buzunar spart din care se alimenta oricine după bunul plac.
Dintre principalele probleme se ridică câteva mai speciale. Tehnica învechită cu care se lucrează, plasează întreprinderea cu indulgență undeva în anii 50 sau cel mult 70 ai secolului trecut. Dar poate și peste asta s-ar putea trece cu mari eforturi. Dar, adevăratul haos este la partea financiară. Va fi un efort sisific de a instaura legalitatea în actele contabile. S-au făcut sponsorizări fără noimă, s-au început investiții ce nu respectă nimic din mersul corect al actelor. Una din cele mai stringente probleme este sechestrul impus de ANAF pe toate bunurile societății. Deci, nici împrumuturi bancare nu se pot face în lipsa unor bunuri cu care să se poată face gaj.
Dacă la nivelul anului 2016, Anaf-ul ar fi trebuit să încaseze de la Ratt în jur de 70 de milioane de lei, acum situația stă doar un pic mai bine. Această datorie a rămas doar de 50 de milioane. Însă ar mai trebui achitate și alte datorii la furnizori, în valoare de 14 milioane de lei. Cum a fost posibilă acumularea acestor datorii fabuloase? Întrebare la care nici conducerea actuală nu prea poate da răspunsuri exacte.
Au fost făcute plăți fictive, s-au plătit diurne fictive, au fost făcute donații fără rost, inclusiv unor biserici și cluburi sportive. În 30 de zile se dorește finalizarea unui raport amănunțit cu toate aceste aspecte. Se vor verifica și toate dosarele pierdute în instanță de RATT.
Din totalul angajaților, aproximativ 90 sunt pe diverse poziții de șefi la diverse compartimente. Cei mai solicitați sunt evident conducătorii de vehicole. La cei 88 de vatmani și 160 de șoferi se vor adăuga în scurt timp încă 18-19 foști vatmani, ce ar dori să se întoarcă dacă se normalizează activitatea. Avantajul este evident. Sunt lucrători calificați ce știu rosturile transportului și ar putea intra imediat în activitate.
Din noile (defapt vechi) tramvaie Armonia, 8 funcționeaă și 12 sunt defecte. Nici această situație nu este în limitele normalului.
Noua conducere promite că dosarul cu concluziile analizei va fi înaintat Consiliului Local, Primăriei, ANAF-lui, Curții de Conturi. Sumele risipite vor trebui imputate fostei conduceri, ce nu a reușit un act de management cât de cât performant. Nu este treaba actualei conduceri dacă foștii directori Ioan Goia și Felicia Lăscuț au bani de unde să plătească pagubele. Va fi sarcina instanțelor să rezolve diferendul.
Actualul director a mărturisit că nu putea sub nici o formă să-și imagineze proporțiile dezastrului ce acum va încerca să-l cârpească.
Vaaai, dar regia nu e in subordinea primariei si consiliului local? Pana acum n-au putut sa ceara audit financiar? Vaaaai, cata nevinovatie!
Procese pierdute pe banda rulanta doar pentru a satisface orgolii bolnave,de multe ori cei inlaturat abuuziv fiind oameni cu zeci de ani de experienta, plati compensatorii plattite de catre fosta regie in urma pierderii proceselor ,in loc sa fie platite de catre cei vinovati.Diurne grase platite catre cei alesi sa beneficieze de ele ….pile ,relatii,neamuri ,sponsorizari catre biserici sindicate ,toate din banu public,fara nici o retinere…Normal ar fi sa se recupereze prejudiciile de la cei Vinovati!!!!!