Un român are în fișa postului să dezvolte transportul local în Abu Dhabi, unul dintre cele mai frumoase orașe ale lumii arabe. Csuzi Istvan s-a ales cu această provocare în urmă cu un an, când a fost numit director general al City Transport, firma de transport public din capitala Emiratelor Arabe Unite. Planurile de dezvoltare sună simplu, dar sunt extrem de ambițioase: metropola trebuie să mizeze pe metrou și tramvai.
Înainte de a se muta în Abu Dhabi, Csuzi Istvan a condus transportul local din Oradea, unul dintre cele mai moderne şi civilizate oraşe din România. Sub ochii orădeanului, dezvoltarea Dubaiului, o altă metropolă arabă, a luat avânt pentru că pregăteşte, cu investiţii uriaşe, Expoziţia Mondială din 2020. Bani sunt, petrolul fiind încă la mare căutare peste tot în lume. Totuşi, ca orice resursă, şi aceasta se va termina la un moment dat.
Soluţia arabilor? Turismul. Managerul transportul public din Abu Dhabi spune că doar viitorul va decide dacă abundenţa de turişti poate să acopere necesarul de încasări pentru susţinerea în continuare a proiectelor futuriste din Dubai. În schimb, Abu Dhabi, un oraş cu peste 3 milioane de locuitori, are o cu totul altă strategie. „Este mai reţinut în mega-investiţii, abordarea treptată, dar sigură, este considerată şansa viitorului acestui Emirat. Dacă în Dubai s-a construit de câţiva ani metroul şi linii de tramvai ale căror sisteme sunt în expansiune, proiectul pentru acelaşi tip de transport public din Abu Dhabi este doar în stand by de ani buni şi doar pe termen mediu se aşteaptă finalizarea lor (2025-2030)”, a explicat Csuzi Istvan.
Astăzi, Abu Dhabi are o reţea vastă de linii de autobuze, toate arterele principale având acoperire totală cu transportul public.
City Transport este operatorul public de transport din Abu Dhabi şi zona Metropolitană cât şi în municipiul Al Ain şi Regiunea de Est, acoperind peste jumătate din teritoriul Emiratului. Vorbim despre o companie privată, un membru al holdingului de transporturi terestre ale „Emirates National Group“ (autobuze publice şi şcolare, taxi, rent-a-car, service, asigurări, etc…). Potrivit managerului firmei de transport public din capitala Emiratelor Arabe Unite, cultura utilizării transportului public este departe de nivelul european. „În Dubai procentul de utilizare a transportului public este de 16% din necesarul de mobilitate, pe când în Abu Dhabi luptăm să atragem publicul călător să crească peste valoarea actuală de doar 3%“, spune managerul.
Csuzi Istvan menţionează că sunt mari diferenţe de utilizare a transportului public din cauza climatului neprielnic. Dacă în România oamenii merg pe jos câteva sute de metri până la prima staţie, în Emirate chiar şi 50 de metri pot fi un efort uriaş în arşiţa de 40-45 de grade Celsius. „Acesta este şi explicaţia utilizării taxiurilor (peste 4,5%) şi al autoturismelor personale (peste 70%). Efectul este clar, ambuteiaje şi blocaje în ore de vârf! Reducerea acestora se poate face doar prin măsuri de creştere masivă a ponderii transportului public prin construcţie de metrou sau tramvai, cu autobuzele se poate asigura doar o ameliorare a situaţiei“, punctează managerul City Transport.
În Abu Dhabi, pe cele peste 60 de linii urbane şi interurbane circulă peste 450 de autobuze (majoritatea MAN City Lion şi MERCEDES Citaro) cu un efectiv de aproape 1.000 de şoferi, lunar cumulând peste 4,5 milioane kilometri operaţi. Csuzi Istvan a mai explicat că mentenanţa autobuzelor este externalizată, „starea lor este chiar excepţională la vârsta lor medie de 7-8 ani, ele arată ca şi noi. Contractul recent expiră în toamnă după care (foarte probabil!) vom încheia un nou contract pe 5 ani, cu achiziţie de flotă nouă de autobuze, valoarea contractului ajungând aproape de 400 milioane de euro“, menţionează Csuzi Istvan.
Citeste continuarea articolului pe capital.ro