Timişorenii circulă de mulţi ani cu tramvaie vechi, ruginite, fără climă vara sau iarna. Din păcate, pe şinele din oraş încă mai merg zeci de garnituri al căror termen de casare a trecut de mult, dar ele continuă să plimbe călătorii. Toate aceste tramvaie au mai bine de 50 de ani vechime. De-abia în 2015 lucrurile au început să se schimbe, când autorităţile locale au decis să investească în modernizarea tramvaielor. Călătorii s-au bucurat când primele Armonii au ajuns în oraşul de pe Bega. Însă problemele au apărut imediat. În acest număr facem o radiografie a tramvaielor modernizate — identificăm problemele şi evidenţiem beneficiile, dar încercăm să facem şi o analiză a sistemului de transport pe şine învechit, de care încă avem parte.
Milioane de lei pentru tramvaie modernizate
În prezent, timişorenii au la dispoziţie 15 tramvaie modernizate, denumite Armonia. Acestea au fost reabilitate la fabricile de specialitate din Paşcani şi Arad, în ultimii doi ani. De asemenea, alte 15 garnituri au fost trimise în cele două oraşe pentru modernizare. Potrivit autorităţilor locale, până în primăvara anului viitor, în oraşul de pe Bega vor circula 30 de Armonii, iar garniturile vechi vor deveni istorie.
Autorităţile locale au semnat prelungirea contractelor cu fabricile de vagoane din Arad şi Paşcani şi, în curând, către acestea vor pleca 15 tramvaie vechi. Ele vor fi reabilitate complet. Se va menţine doar şasiul, care va fi recondiţionat, iar roţile, caroseria şi interiorul vor fi nou-nouţe.
Contractele sunt în valoare de peste 17 milioane de lei şi au o durată de 6 luni. Astfel, noile Armonii ar trebui să ajungă în Timişoara cel târziu în aprilie 2018.
Costul reabilitării unei singure garnituri este de 2,25 milioane de lei, aproximativ 500.000 de euro. Aşadar, pentru 30 de Armonii, bugetul Timişoarei se sărăceşte cu 67 de milioane de lei. Suma se împarte pe 3 ani, pentru că unele plăţi vor fi făcute în 2018, atunci când vor ajunge în Timişoara şi ultimele tramvaie reabilitate. Anul acesta, bugetul oraşului are prevăzută suma de 20,6 milioane de lei pentru modernizare de tramvaie.
Beneficii, disconfort şi probleme
Timişorenii s-au bucurat enorm când au văzut primele Armonii pe linii. Dar mulţi dintre ei au avut şi neplăceri când au circulat cu noile tramvaie. Şi, într-adevăr, pe lângă beneficiile evidente pe care le oferă un tramvai nou, cu aer condiţionat, curat, cu internet şi chiar încălzire în scaune, există şi multe lipsuri ale noilor garnituri.
În primul rând, de menţionat este numărul redus de pasageri pe care îl poate transporta o garnitură modernizată. În costul de 500.000 de euro intră reabilitarea unui singur vagon. Aşadar, un tramvai cu un singur vagon înlocuieşte o veche garnitură cu două vagoane. De exemplu, tramvaiul 4, pe a cărei linie circulă în continuare mijloace de transport vechi de 50 de ani, are două vagoane şi, astfel, poate să transporte zeci de călători în acelaşi timp. Pe când Armonia are un singur vagon, iar numărul pasagerilor este redus la jumătate. De asemenea, garniturile modernizate sunt mai înguste şi au doar câte un şir de scaune pe rând. Astfel, la ore de vârf este imposibil să prinzi un loc pe scaun, şi mulţi pasageri ajung să călătorească în picioare, deşi acest lucru este dificil în Timişoara, unde liniile de tramvaie sunt şi ele vechi şi denivelate, fiind foarte greu, așadar, să-ţi menţii echilibrul.
Zgomotul este o altă problemă de care se plâng timişorenii. Culmea, tramvaiele Armonia fac mai multă gălăgie decât garniturile vechi. În interior, dacă nu ai căşti în urechi, nivelul zgomotului în timpul mersului este foarte ridicat. Să nu mai vorbim despre ţiuitul de care au parte timişorenii atunci când se închid şi se dechid uşile. Această problemă a fost semnalată şi autorităţilor locale, care au ridicat din umeri şi au spus că este alegerea fabricantului şi că, de fapt, este o măsură de siguranţă.
Problemele cele mai mari sunt însă de ordin tehnic. Nu o dată Armoniile au rămas îngheţate pe şine. Ba mai mult, un tramvai modernizat aproape că s-a rupt în două în timpul mersului, burduful fiind atât de arcuit, încât garnitura nu a mai putut cirula.
„Am prins «Pașcaniul» pe 6, sens Banatim – Maria, și am avut câteva surprize, să zicem. Prima, spre dezamăgirea mea, este că trebuie să confirm că, într-adevăr, tramvaiul troncănește deja. Mă așteptam la uzură, dar așa de repede? Plecat de la Piața Crucii, tramvaiul a luat-o tare spre Bălcescu, iar înainte de intersecție a mers ca sania, cu roțile blocate, vatmanul acționând unul dintre sistemele de frânare secundare”, este părerea unui timişorean.
„La ultima ușă, când să coboare, o doamnă nu a fost sesizată de senzorul de ușă. Ușa s-a închis prinzând-o ușor. Noroc că era o doamnă mai tânără și a reușit să se smulgă dintre uși”, relatează un alt călător.
Anul trecut, dar şi anul acesta, mai multe tramvaie s-au defectat în timpul mersului.
Septembrie, 2017 – Armonia nu preia călători în Iosefin. În staţia din Piaţa Iosefin, unde se desparte linia 2 de 9, zeci de călători stăteau nedumeriţi în staţie. Aceştia voiau să urce în tramvaiul Armonia cu numărul 2, care merge spre gară. Însă uşile nu se deschid. Tramvaiul este gol. Agasat de întrebările pasagerilor, vatmanul răspunde că nu poate lua călători pentru că tramvaiul are o defecţiune. Acesta nu îşi poate continua călătoria în siguranţă. Pentru a nu bloca linia, vatmanul porneşte încet spre gară, unde întoarce şi se retrage în depou.
Martie, 2017 – Armonia rămâne în intersecţia de la Piaţa Timişoara 700, spre nemulţmuirea călătorilor. A fost nevoie de intervenţia unui tramvai vechi pentru a prelua călătorii. „Miercuri 22 martie 2017, Timișoara, la Piața 700, ,,celebrul” tramvai Armonia reabilitat a , «murit» în mijlocul intersecției, noroc cu un tramvai vechi de 40 și ceva de ani din Germania, ce îl «lua din spate», noroc că nu a deraiat :)))), nu este un moment să râdem, dar prostia administrației locale și a «celui mai iubit dintre pământeni», se știe cine este, nu îl mai exemplific, căci îmi este silă, depășește orice limite — era 18.30, și, cum se spune «Omul potrivit, la locul nimerit»”, a scris un călător pe Facebook.
Decembrie, 2016 — Armonie blocată pe bulevardul Dragalina
În iarna trecută timişorenii care circulă cu mijloacele de transport în comun au mai avut o surpriză neplăcută. În timp ce se întoarceau de la Gara de Nord, tramvaiul care trebuia să îi ducă la destinaţie s-a oprit. Şi nu oricum! Garnita s-a încovoiat de parcă dădea să se rupă în două. Imediat oamenii au fost daţi jos şi trimişi spre alte linii de tramvai sau de troleibuz. La faţa locului au venit muncitori RATT, care s-au chinuit mai bine de o oră să repună garnitura modernizată în mişcare. Pe linia de tramvai de pe Dragalina nu s-a mai putut circula, deşi pe aici trece şi tramvaiul 8, şi tramvaiul 1. Pentru ca oamenii să ajungă la gară sau în alte locuri de oraş, pe liniile de tramvai afectate, 1,8 şi 9, au fost introduse autobuze.
Noiembrie, 2016 — circulaţia rutieră este dată peste cap de un tramvai defect
Un tramvai Armonia rămâne înţepenit pe şine, de această dată în cartierul Dâmboviţa. Vatmanul nu a mai putut înainta şi a fost nevoie de intervenţia angajaţiilor RATT pentru a muta garnitura modernizată din loc. Probleme au avut atât călătorii din tramvai, cât şi şoferii, pentru că, de această dată, Armonia a rămas blocată într-o intersecţia. Nu s-a mai putut circula nici pe liniile de tramvai şi nici pe străzile traversate de şine. Şoferii au făcut cale întoarsă, dacă au putut, iar pasagerii au luat-o la pas spre locurile unde doreau să ajungă.
Acestea sunt doar câteva dintre exemple. Aşadar, mulţi timişoreni au ajuns să se întrebe dacă investiţia de 500.000 de euro pentru modernizarea unui singur tramvai este o afacere bună sau doar o gaură în bugetul Timişoarei.
Şi un ultim mare neajuns al Timișoarei: infrastructura pe care circulă tramvaiele. Şinele sunt vechi de zeci de ani şi nu au mai fost reabilitate, deşi atât fosta administraţie a oraşului, cât şi actuala au tot promis investiţii în acest sens.
Abia anul acesta, în bugetul local, au fost prinşi 100.000 de lei pentru începerea modernizării liniei de tramvai 5. Însă, până acum, deşi au trecut 10 luni, nu s-a mişcat un pai. Tot ce au făcut autorităţile a fost să scoată tramvaiele de pe această linie şi să le înlocuiască cu microbuze, mici şi neîncăpătoare pentru numărul mare de călători. Liniile sunt în continuare şerpuite şi denivelate, iar până anul viitor nici vorbă să înceapă modernizarea.
Apropo de sinele de tramvai … ma mir ca nu deraiaza tramvaile la cat de pline de pamant si alte mizerii sunt sinele….
Majoritatea șinelor au fost schimbate cu excepția liniei 4 de la Banatim spre AEM, 5, 7 și parțial 1/2.
Comparațiile și exemplele date de dvs.sînt foarte bune.
Pe de altă parte ai omis să spuneți că un tramvai nou costă 2 milioane de euro, deci de 4 ori mai mult decît un tramvai nou.
Așadar, gaura în buget(care nu este gaură ci, investiție) ar fi de 30 tramvaie x 2 milioane euro = 60 mil.EURO în timp ce pentru tramvaiele reabilitate costă 30×500.000 = 15 mil EURO.
Trebuie să călătoriți și să urmăriți de acum tramvaiul primit de RATT în teste produs de cei de la Arad.Sînt foarte curios cum se va comporta acesta, dar nu poate fi decît excepțional fiind utilizat în Arad de 3-4 ani.
un tramvai nou de 2.000.000€ duce între 300-500 de pasageri și are o durată de exploatare de 30 de ani.
Să vă întreb cât e durata la Armonii? Asta în conditiile în care Pașcaniul e renumit pentru „produse” de unică folosință
ps: linia lui 4 nu e refăcută pe cetătii 😉
Asta este doar jumatate din poveste. Din tramvaiul vechi, jumatate se valorifica de catre constructor, iar de la cealalta jumatate se iau doar boghiurile sau cam asa ceva. Nu era mai simplu sa le trimiti doar pe acestea la fabrica de tramvaie? Era, dar din recuperarea de fier, cupru, inox rezulta niste bani, nu foarte putini. De aia ma cheama Robu, nomen is omen,…