În Franţa, Raioanele pentru unt din marile magazine din Franța au devenit în ultimele săptămâni tot mai goale, în condițiile în care consumul acestui produs a crescut ăn toată lumea, în timp ce producția a scăzut. Situaţia poate diferi de la o regiune la alta dar diversele mărci de distribuitori sunt tot mai puţine.
Cererea a explodat dar marii comercianţi refuză să crească preţurile, între 5 și 10% aşa cum cer producătorii. Aceştia spun că, munca lor trebuie să fie valorificată la preţul just așa că preferă să nu mai fabrice untul. Urmare acest produs extrem de folosit în Franța, nu mai este de găsit pe rafturi. În ultimul an, preţul untului s-a dublat în Franţa, trecând de la 3 euro la 5,50 de euro, notează rfi.ro.
Situaţia devine critică în patiserii. Asta pentru că aici se folosesc zilnic câteva kg de unt iar patiserii refuză să folosească margarină pentru a nu se pierde gustul produselor. „Dacă această criză va continua, marea iubire a francezilor – croissantul va deveni un produs de lux”, se teme proprietarul unei patiserii pariziene. Unii patiseri vorbesc despre o eventuală creştere cu aproximativ 10 euro-centimi a preţului croissantului. Untul înseamnă 25% din compoziţia unui croissant.
Nu s-a mai întâmplat așa ceva în Hexagon de la al doilea Război Mondial.
Scăderea producţiei de lapte, anul trecut, în Europa ca o consecinţă a unor preţuri foarte scăzute, a accentuat fenomenul. Odată cu eliminarea cotelor de lapte, în urmă cu doi ani, s-a înregistrat o super-producţie ceea ce a determinat scăderea preţului iar crescătorii au fost nevoiţi să reducă tonajele. Apoi, s-a privilegiat valorizarea laptelui în produsele rentabile, în brânzeturi spre exemplu, iar industria a marginalizat producţia de unt. În plus, prin fabricarea untului, fabricanţii recuperează crema care se ridică deasupra laptelui, pentru a produce lapte praf. Preţul laptelui pudră se afă în prezent la un nivel scăzut din cauza unor stocuri impresionante care au ajuns să existe în Uniunea Europeană.
Astfel că în Europa tona de unt vrac a ajuns de la 2.500 de euro la aproape 7.000 de euro. Asta înseamnă o creştere de 180%, între martie 2016 şi septembrie 2017.
Producătorii din Asociaţia pentru Transformare a Laptelui din Franţa recunosc faptul că livrează cu prioritate către cei care au acceptat renegocierea tarifelor. Mulţi dintre ei au decis să nu mai înnoiască acele contracte trimestriale. Ca urmare un lanţ de supermarketuri din zona pariziană a vândut săptămâna trecută cu 70% mai mult unt decât în mod normal. De teamă că nu va mai găsi unt, lumea a cumpărat aproape tot untul găsit pe rafturi.
Situaţia ar putea dura câteva săptămâni. Se apropie sărbătorile de sfârşit de an iar cererea este şi mai mare în această perioadă. Ministrul Agriculturii, Stéphane Travert recunoaşte că există o urgenţă dar este optimist şi anunţă că penuria de unt nu va fi una de durată.
Sursa: rfi.ro