Porţiunea cu tuneluri şi viaducte ale autostrăzii Lugoj – Deva va fi scoasă la licitaţie doar spre finalul acestui an. Autostrada ar fi trebuit să fie gata demult, cu tot cu „tunelurile pentru urşi” din zona Coşeviţa – Holdea.
Directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Ştefan Ioniţă, a declarat în faţa ministrului Transporturilor, Felix Stroe, că până la finele lunii noiembrie, anul acesta, se va scoate la licitaţie porţiunea de autostradă care cuprinde tunelurile şi viaductele din zona Coşeviţa – Holdea. Este vorba despre „secţiunea E” a lotului 2, construit de italienii de la Salini Impregilo, care a fost scoasă din contract în vara acestui an, în urma unei decizii luate de fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, şi şeful CNAIR, Ştefan Ioniţă.
Încă doi ani doar pentru un proiect tehnic
Scoaterea secţiunii E din contract înseamnă că lucrarea efectivă va fi gata doar prin 2024. O recunosc, neoficial, chiar şi angajaţi ai CNAIR. A făcut-o, oficial, deputatul Cătălin Drulă, fost consilier guvernamental pe probleme de infrastructură, citat de cotidianul.ro: Prin această denunțare unilaterală a contractului se pierde proiectul tehnic al zonei cu tuneluri (secțiunea E2) care era finalizat de constructor. Se aruncă la gunoi munca de proiectare din ultimii doi ani și statul e nevoit să o ia de la zero. Pe scurt: această soluție înseamnă noi blocaje și întârzieri pentru închiderea coridorului european (aș estima că tunelurile nu vor fi gata în următorii 6-7 ani). Dar și posibilitatea plății unor mari despăgubiri către constructor”, a declarat Drulă, în august, anul acesta, pentru publicaţia amintită.
Din păcate, sunt toate şansele ca parlamentarul amintit să aibă dreptate. Dacă licitaţia va demara, cum spune Ştefan Ioniţă, în noiembrie anul acesta, ea se va termina cel mai devreme la primăvară. În cazul în care nu vor exista contestaţii, contractul cu noul antreprenor ar putea fi semnat doar prin martie-mai 2018. Dacă vor fi contestaţii, momentul semnării se va duce mult spre toamna anului viitor.
Un termen prelungit cu 10 ani
Proiectarea va dura cel puţin doi ani, pentru că e vorba despre o zonă cu un relief dificil (dealuri cu versanţi abrupţi şi instabili), iar aici va fi vorba de forarea a două tuneluri: unul de 900 de metri şi altul de aproape 2.000 de metri lungime. Dacă activitatea de proiectare va începe în vara anului viitor, ea se va termina doar în 2020. Durata şi calitatea lucrărilor vor depinde în mare măsură de experienţa antreprenorului desemnat la licitaţie. Până acum, în România, nu s-a mai construit niciun tunel de autostradă de asemenea lungimi. Specialişti în domeniu spun că o astfel de lucrare durează cel puţin trei ani.
Până în 2024, când tunelurile vor fi gata, în zona Holdea – Coşava se va petrece un fenomen de „sugrumare” a traficului, poate chiar mai grav decât cel dintre Lancrăm şi Alba – Iulia, pentru că la limita dintre judeţele Hunedoara şi Timiş sunt şi pante de urcat, iar traficul greu a început deja de mai bine de un an să se mute pe ruta cu autostradă, lăsând „în istorie” vechiul DN 7 (porţiunea dintre Ilia şi Arad).
În 2011, când se afla „în inspecţie”, la Deva, pe şantierul primei „bucăţi” din autostradă ministrul transporturilor de la acea vreme, Anca Boagiu, spunea că vom putea circula doar pe autostradă de la Nădlac – la Sibiu în 2014. Se pare că a greşit răspunsul. Cam cu 10 ani.
Zona Coşava – Holdea a pus probleme de la bun început. Soluţiile tehnice iniţiale nu prevedeau culoare de trecere pentru mamiferele mari, motiv pentru care, încă din 2009, proiectul a fost blocat de Comisia Europeană şi procedurile s-au reluat abia prin 2011- 2012.