Situația detaliată a celor 3 șantiere de pe Lugoj-Deva
Luna decembrie se apropie cu pași repezi, însă nu va fi una înfloritoare pentru infrastrucura din vestul țării, așa cum a promis un șir de miniștri de la Transporturi și de directori de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. În decembrie 2018 nu va fi inaugrat niciun kilometru în plus de șosea rapidă în această parte de țară. Deși oficialii de la București au tot promis că vor deschide cel puțin două din cele trei loturi aflate în lucru, planurile lor nu se pot concretiza. În timp ce lotul 3 și lotul 4 au șanse să fie gata anul viitor, prin toamnă, lotul 2 rămâne unul cu probleme și nu va fi gata decât peste aproape 5 ani, potrivit ultimelor grafice întocmite de CNAIR. Așadar, vom avea șosea rapidă de la Timișoara la Deva și mai departe, spre centrul țării, dar cu o „gaură” în mijloc care va putea fi ocolită numai pe drumul național 68 A, drum distrus în ultimii ani de traficul extrem de dens și de greu.
Au trecut, iată, 5 ani de când au fost deschise șantierele pentru cele 4 loturi din tronsonul de autostradă Lugoj-Deva și, în acest timp, au fost finalizați doar 15 kilometri de șosea rapidă între Traian Vuia și Margina.
Lotul 2, între Margina și Coșevița
Construirea lotului 2 din tronsonul Lugoj-Deva a început la sfârșitul lunii noiembrie 2013. Primul termen estimat era anul 2016, dar lucrurile nu au mers cum trebuie. Din cei 28,6 kilometri dintre Traian Vuia și Coșevița au fost deschiși circulației 15 kilometri, până la Margina, înainte de Crăciun, anul trecut. Acum, noul termen anunțat de autorități este anul 2023! Asta pentru că aici s-a impus săparea unor tuneluri, lucrări suplimentare încă nelicitate. Acestea se vor întinde pe 9 kilometri și reprezintă secțiunea E din contract.
„CNAIR SA a solicitat, începând cu luna mai 2018, Ministerului Mediului o confirmare a aplicării soluțiilor din cadrul Acordului de Mediu revizuit privind realizarea ecoductelor/tunelurilor. Având în vedere că până în prezent nu a fost transmis un răspuns, CNAIR SA a decis continuarea realizării documentației tehnice, în conformitate cu soluțiile din cadrul Acordului de Mediu revizuit, pe baza căreia să se demareze procedura de achiziţie publică. Termenul pentru finalizarea contractului de finanțare este estimat la sfârșitul anului 2023, prin urmare a fost întocmit un calendar de implementare agreat de CNAIR SA”, a transmis CNAIR redacției „Banatul Azi”.
Lotul 2 are o valoare de 562 milioane lei, însă construirea ecoductelor suplimentare va crește cu mult valoarea proiectului. Nu se cunoaște exact costul acestora, dar se vor cheltui zeci de milioane de lei.
Lotul 3, descărcări suplimentare și lucrări neplătite
Lotul 3 din tronsonul Lugoj-Deva este unul problematic. Și aici au apărut lucrări de executat în plus față de contractul inițial, ceea ce a dus la neînțelegeri înte constructor și beneficiar. Descărcarea de la Holdea, decisă în timpul șantierului, pentru ca autostrada să aibă urcare/coborâre, nu este licitată nici acum.
„S-a decis ca pentru breteaua de decelerare aferentă descărcării Holdea să se demareze o procedură simplificată de atribuire a contractului «Autostrada Lugoj-Deva lot 3, km 56+220-km 77+361 — Execuție lucrări Bretea ieșire descarcare nod Holdea și montare panouri Fonoabsorbante». În data de 31.10.2018 a fost dată comunicarea rezultatului nr. 92/75063 — câștigător asocierea ALDESA CONSTRUCCIONES-COMSA SAU. În prezent, această procedură se află în faza: eventuale depuneri contestații/plângeri”, au explicat reprezentanții CNAIR reporterilor „Banatul Azi”.
În ceea ce privește ecoductul care urmează să fie construit aici, licitația pentru constructor nu a fost organizată nici până acum și nu s-a dat niciun leu pentru săpături.
În aceste condiții, „termenul estimat pentru finalizarea execuției lucrărilor în condiții optime de lucru este trimestrul II 2019”.
Ce a dus la aceste întârzieri? Am aflat tot de la CNAIR.
„În cadrul contractului anterior amintit a fost înregistrată o serie de blocaje/probleme care a condus la imposibilitatea finalizării lucrării în perioada de execuție contractuală, respectiv:
— revizuirea Acordului de Mediu;
— măsurile impuse prin Acordul de Mediu Revizuit;
— obținerea cu întârziere a Autorizației de Construire;
— emiterea cu întârziere a HG-ului pentru exproprierile suplimentare.
La aceste impedimente se adaugă slaba mobilizare a Antreprenorului în execuția lucrărilor”, a transmis CNAIR.
Optimiști sunt și membrii Asociației „Construim România”, care au vizitat în această toamnă lotul 3, și concluzia este că deschiderea se va face în 2019.
„În timp ce lotul 4 al autostrăzii A1 Lugoj-Deva se confruntă cu noi alunecări de teren, pe lotul 3 constructorul a continuat cu lucrările în zonele cu probleme, astfel că putem spera că lucrările ar putea fi finalizate în primăvara anului 2019, chiar înaintea lotului 4. Deși progresul nu este cel așteptat, lucrările în zona nodului Holdea au progresat, astfel că, până la sfârșitul anului, înainte de începerea ploilor și a ninsorilor, au șanse să termine ridicarea și consolidarea terasamentului autostrăzii”, au transmis membrii asociației.
Lotul 3 din tronsonul Lugoj-Deva este cuprins între Coșevița și Ilia, are 21 de kilometri, iar valoarea stabilită în 2013 este de 580 milioane lei.
Lotul 4, cu peșteri, lilieci și alunecări de teren
Singurul lot care avea șanse reale să fie deschis în decembrie 2018 era lotul 4, cuprins între Ilia și Șoimuș. Însă nici aici lucrurile nu au mers ca pe roate. După ce, un an și jumătate, pe două din cele patru secțiuni nu s-a muncit, constructorul s-a mobilizat în ultimul an, dar nu va reuși să finalizeze cei 22 de kilometri decât anul viitor.
„Pentru lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva, sectorul cuprins între Șoimuș și Ilia, antreprenorul depune eforturi în vederea finalizării tuturor lucrărilor la sfârșitul anului 2018, în condiții optime de lucru. În cazul în care lucrările nu se vor finaliza în cursul anului 2018, conform ultimului program de execuție transmis de către antreprenor, termenul de finalizare este trimestrul III 2019, din cauza complexității lucrărilor rămase de executat (zona dealului din dreptul localității Șoimuș) și a condițiilor meteo nefavorabile. Menționăm faptul că există posibilitatea ca lucrările programate a fi executate de către antreprenor în perioada 15 noiembrie – 15 martie să nu poată fi executate din cauza condițiilor meteo nefavorabile”, mai explică cei de la Compania de Drumuri.
Lucrările la lotul 4 au început încă din vara anului 2013 și costă 420 milioane lei. Deși cel mai ieftin lot, acesta a fost și cel mai problematic. Poiectarea a fost făcută atât de prost, încât, odată ajunși pe teren, inginerii au observant că multe zone nu pot fi atacate. Primul hop a fost celebrul cimitir de la Brănișca. Traseul autostrăzii trecea exact peste mormintele vechi de zeci de ani. A durat 9 luni pentru ca autoritățile să ia o decizie și să mute cimitirul (lucru efectuat în doar 5 zile!).
Următorul „Stop!” în calea autostrăzii l-au pus liliecii. Peștera de la Șoimuș a devenit faimoasă pentru că ecologiștii au susținut că în interiorul ei mai trăiesc câțiva lilieci protejați de lege. Nici în această zonă nu s-a muncit luni bune.
Și, ca tacâmul să fie complet, terasamentul viitoarei șosele rapide trebuie realizat peste halda de steril de la Mintia și peste câțiva stâlpi de înaltă tensiune. Toate aceste probleme s-au rezolvat, dau asigurări reprezentanții CNAIR, dar au întârziat finalizarea lotului.