Deși stagiunea s-a încheiat la Teatrul de Vest din Reșița, actorii au urcat pe scenă vineri pentru a juca drama vieții lor artistice, alături de cel care a condus destinele teatrului ca interimar în ultima perioadă, actorul Dan Mirea. Lucrarea depusă de Mirea la concursul de proiecte pentru ocuparea funcției de director al teatrului din Reșița, evaluată de o comisie din care au făcut parte Petru Borduz, consilier PSD, Liubiţa Raichici, director executiv în cadrul Direcției pentru Cultură și Patrimoniu Național a județului Caraș-Severin, şi Erwin Ţigla, directorul Bibliotecii Germane Reşiţa, ar fi fost o evaluare subiectvă realizată de oameni care nu au nimic de-a face cu teatrul. Ca urmare, punctajul obținut, dar și argumentele aduse de cei care au notat lucrarea actorului Dan Mirea a ținut să-și facă publică indignarea.
Pentru a-și arăta susținerea față de colegul lor nedreptățit la această evaluare actorii au venit, în concediu fiind, să-i fie alături la o conferință de presă ținută chiar pe scena teatrului unde s-a spus „povestea personajului principal, Dan Mirea”, nevoit în aceste zile să „joace un spectacol trist” mânuit de „păpușari” nepricepuți.
„Nu am fost impus să particip la acest concurs, așa cum s-a declarat, nu mi s-a impus de către nimeni, nu am fost rugat de către nimeni, nu am făcut jocul nimănui participând la acest concurs. Am participat la acest concurs datorită unei conjuncturi, am slujit 18 ani teatrul. Datorită unei conjuncturi am ajuns să fiu directorul artistic al acestuia, sub manageriatul domnului Vlădulescu (…). În această perioadă am făcut ceea ce am învățat alături de colegii din stânga și din dreapta mea, să slujim scena (…)”, a precizat Dan Mirea.
Cel care s-ar părea că este „în cărți” susținut politic să preia conducerea instituției de cultură, după ce la contestația pe care a făcut-o Dan Mirea a obținut o notă și mai mică, se află un politician care nu are nicio legătură cu teatrul sau lumea artisitică. La reevaluarea lucrării a participat, alături de alți doi membri din lumea culturală, un istoric și un pictor, consilierul județean Mihaela Popovici, de profesie farmacist.
„Nu știu dacă eu sunt omul care să merite să conducă teatrul acesta, dar cred cu tărie și cu vehemență că teatrul trebuie condus de un om de specialitate. Dacă mi-am asumat acest drept, să particip la un concurs, l-am făcut din câteva considerente: unu – crezând că pot, am dreptul să visez; doi – știind că lângă mine sunt niște oameni care nu mă susțin neapărat pe mine, susțin ideea de teatru; și trei – știind că Reșița, încă 70 de ani de acum încolo, va avea public și se vor ridica oameni în picioare la finalul unui spectacol, pentru că așa, oraș muncitoresc cum a fost considerat de alții, el are o tradiție în teatru”, a argumentat Mirea.
Actualul direcor artistic a mai spus că nu îi e frică să fie evaluat sau jurizat și nici să iasă în fața unei comisii de specialitate pentru că el și colegii săi actori cred în ceea ce fac pe scenă și declară că nimeni nu are dreptul să-i ia șansa de a participa la un concurs legal și corect și chiar regretă că nu s-au încumetat mai mulți candidați, de specialitate, de a participa la „visul nebun” de a prelua destinele teatrului reșițean, el fiind singurul candidat validat.
La final, Dan Mirea a transmis un mesaj celor care i-au sabotat evaluarea. „Eu din teatrul acesta voi pleca atunci când nu mai cred în ideea de a fi actor și de a sluji scena”, iar celor doi consilieri județeni care l-au notat le-a trimis două invitații la un spectacol în care toți actorii Teatrului de Vest sunt în distribuție, precum și un caiet program al ultimei ediții a Festivalului Internațional de Teatru, pentru a înțelege cum se face artă cu sufletul.
Si totusi nu e chiar asa… Ca sa fim bine intelesi de la inceput NU SUNT UN FAN PSD!!!… Insa vreau sa felicit pe cei care au luat aceasta decizie! Desi unora le poate parea greu de crezut, au facut un lucru foarte bun pentru institutie, o sa explic si de ce… Sigur titlul este spectaculos, dar hai sa nu uitam totusi cum a ajuns la conducerea teatrului celebra echipa Vladulescu – Mirea… S-ar putea sa gasim lucruri mult mai spectaculoase… Structura comisiilor de evaluare de atunci a fost cumva mai apolitica, mai culturala?!…Eu unul nu ma mir deloc ca domnul Mirea a cazut proba scrisa… Imi amintesc ca am jucat in regia domniei sale, evident dupa ce a intrat in minunata echipa de conducere, textele pe care le-a pus la dispozitia actoriilor erau la granita semianalfabetismului! ( Le mai pastrez si acum, le pot chiar reproduce, dar mi-e ca fac un deserviciu teatrului…) Sigur ca da, suna foarte bine 20 de spectacole, insa hai sa fim corecti si sa spunem ca le-a montat pe toate dupa ce a ajuns in echipa cu Vladulescu, pana atunci nu a mai montat si nu a mai jucat in alta parte… Nu este foarte greu sa montezi in alte teatre cand : „Tu montezi la mine, eu montez la tine!”… Hai sa spunem lucrurilor pe nume, ascensiunea domniei sale si a apropiatei sale a inceput cand a ajuns la conducerea teatrului, pana atunci canta manele pe la nunti, intarzia la repetitii, etc… A fost sanctionat de nenumarate ori pentru prestatia sa atat de „profesionista”… Dupa ce a ajuns director a inceput sa monteze si sa isi distribuie apropiata doar in roluri principale ( a incercat asta si inainte doar ca o parte din actori au refuzat sa joace cu apropiata, pe atunci dansa neavand nici o legatura cu profesia )… Mai mult , tanara actrita a devenit brusc persoana care a inceput sa faca si adaptari pentru teatru… Hai sa vedem cu cat au fost remunerati domniile lor in comparatie cu ceilalti colaboratori!… Teatrul de Vest-Resita a devenit o simpla afacere de familie… Spectacolele prezentate sub egida Teatrului de Vest-Resita, se joaca cu frenezie in interes personal sub umbrela unor terte firme, dar cu o parte din actorii teatrului, autocarul teatrului, costumele teatrului, masinistii teatrului, etc… La un astfel de eveniment privat, ce sa vezi, au dat cu subsemnatul la Politia Timisoara… Cica, au uitat sa plateasca chiria salii… Hai sa vedem si cum s-au facut casarile sub atat de regretatul director, cum costumele casate si elemente de decor se regasesc in alte teatre, sau spectacole private, sau in diferite locatii de prin oras, din fericire exista fotografii … Daca vom cauta in presa vremii, profesionistul Mirea declara sus si tare ca este absolvent al Academiei de Teatru si Film Bucuresti, singura lui legatura cu institutia amintita este ca a fost respins la examenul de admitere… Nu pot sa uit care era comportamentul MARELUI DIRECTOR Dan Mirea la repetitiile conduse de domnia sa, intarzieri, anulari de repetitii… Marele director si artist, ce acum anima viata culturala a Resitei si a Banatului Montan, isi lasa telefoanele deschise in repetitii, intrerupea repetitiile ca sa sopteasca vorbe dulci nu stiu cui, manca seminte cu picioarele intinse pe fotoliile spectatoriilor… Cand i-am atras atentia, marele artist mi-a spus ca daca nu imi convine sa merg la Bulandra… Deci, pana una alta, cei care au luat aceasta decizie au toata admiratia mea! Hai sa nu ii mai plangem de mila, chiar nu avem de ce! Teatrul Resitean aproape a scapat de o plaga purulenta, sper sa scape in totalitate de ea! Vom vedea ce se va intampla, cine o sa conduca acest teatru si cum, insa pana una alta, felicitari pentru decizie!!!
Acelasi text l-ati postat de nu stiu cate ori! Deja il stim pe de rost. Altele nu mai aveti?
Hahahahaha! mai, frate, nimic nu s-a schimbat la Resita! Acelasi cuib infiorator de vipere, aceeasi sobolanie. Cunosc si eu teatrul ala de acum cateva decenii, cand in trupa erau vreo 11 actori, impartiti in trei tabere ireconciliabile, care isi smulgeau beregatile cu o „daruire” sinistra. Daca faceai prostia sa-l saluti pe unul, cei din celelalte doua tabere te faceau bucati. Intre ei isi ranjeau, pozau intr-o trupa solidara, in realitate isi faceau reclamatii unii altora ba la politie, ba la comitetul de cultura, ba la prefectura (sunt convins ca si la securitatea veche si la cea noua). Solutia era ca, daca nu aveai nevoie de locul ala, sa fugi cat vezi cu ochii. Ma mir ca domnul director zice de publicul resitean – am vazut cam toate spectacolele care se puneau acolo si, cu toate ca dezbracau tot ce se putea dezbraca, exceptand preiera, mai mult de 5-10 spectatori nu mai prindeau in sala. mai aduceau elevi cu clasa sau militari, in rest… Iar relatia cu IATC-ul era sporadica acolo si… prin exceptie, multi oameni din trupa fiind actori corp-ansamblu titularizati la un moment dat, grate vechimii…
Tu in ce calitate vorbesti ? cetatean liber ? Ce legatura ai tu cu tatrul resitean sa ti dai cu parerea ce e bine si ce nu este bine ?. Ar trebui sa taci pentru ca si tu si prietena ta Ana ati facut exact ceea ce zici ca a facut Mirea.
Si uite cum scheletul din dulap ne dezvaluie si o alta fata a teatrului resitean.Se pare ca aceste lupte de culise sunt aduse pe scena si dezvaluite publicului larg.E clar ca nu trebuie sa ne cramponam de functii si pozitii sociale si chiar recomand o schimbare.Daca nu merge bine inseamna ca am gresit cu aceasta schimbare,dar daca teatrul resitean primeste un sut ..spre nou si altfel? Niciodata nu o sa stim daca alegem directori pe viata ,sau daca echipele de actori nu primesc un suflu nou ,inovator.,continuu.Sa incercam sa fim optimisti si sa acceptam orice schimbare pt ca doar schimbarea ne face sa evoluam.Daca a sustinut un examen si nu a fost promovat nu prea mai sunt multe discutii pe langa,nu putem face front comun in fata cuiva care nu a promovat intr-o functie ,mai ales de conducere.E dreptul lui sa faca o contestatie care sigur o vor analiza cei in drept si care mai apoi se vor pronunta.Noi ,ca si spectatori nu putem decat sa aplaudam decizia acelei comisii.,oricare ar fi ea.Sa nu uitam ca si d-na farmacist,consilier local,face parte din public ,deci…are un vot .Eu fac teatrului resitean urmatoarea urare: Le Roy est mort, vive le Roy !
Doamne fereste ce citesc aici!Oameni buni,inainte sa intru la facultatea de teatru am lucrat in acest teatru si am avut aici norocul sa intalnesc regizori minunati ca Mihai Lungeanu si Mihai Manolescu,tot aici Emil Reus a facut un spectacol de premiu cu Padurea Impietrita,la data la are eu lucram erau din cate stiu eu 6 sau 7 actori cu studii superioare,iar cei care eram corp ansamblu am avut norocul sa urcam si sa jucam titluri mari pe acea scena lucru care ne-a pregatit pentru ce am facut fiecare dupa aceea,din cate stiu toti cei care am fost atunci corp-ansamblu am facut ulterior facultate de profil si nu vorbesc de mine care am facut chiar doua si actoria si regia ci vorbesc de Radu Banzaru,de Anca Bodolan Oprisan,de Luminita Iordanescu,eu si Radu la Targu-Mures,Anca si Luminita la UNATC.Nu tin minte sa fi fost trei grupuri de interese,eu am jucat si m-am inteles cu toti colegii,sigur cand muncesti si repeti pana seara tarziu,se mai intampla sa te mai si certi dar nu a luat nimeni nimanui gatul si nici nu am auzit sa mi se fi facut vreo reclamatie ca am salutat pe careva.Directorul pe care il aveti acum este absolvent de UNATC,este un excelent actor si regizor,am si jucat cu el si m-a si regizat in doua spectacole,am fost colega cu el la Timisoara pentru o scurta perioada inainte sa ma transfer de la NATIONALUL TIMISOREAN la NATIONALUL TARGU-MURESAN,inainte sa dau la regie a doua facultate facuta tot pe profil,asa ca ma tot intreb ce spune lumea aici?Am 51 de ani si am reusit poate si cu noroc sa am ditamai cariera in teatru,fara o singura zi de pauza macar,am jucat in toate stagiunile si am jonglat cu o gramada de teatre,am luat premii si de interpretare si de regie si asta dragii mei s-a intamplat pentru ca undeva in tineretea mea,directorul Vancea a crezut in mine si „Hai mai sufletelule sa-ti dam si tie o sansa mai”Si dandu-mi o sansa atunci mi-a schimbat viata.NU!NU VA LAS SA ARUNCATI LA GUNOI UN TEATRU CARE A RIDICAT SI A FORMAT O MULTIME DE DESTINE DE ACTORI!Nu-l cunosc pe domnul Mirea,dar il cunosc pe domnul Florin Ionescu,va urez tuturor sa aveti parte de ceva mai multi bani pentru investitii si productii,ca de restul, credeti-ma, se va ocupa cu onoare si pricepere Florin.